Sedihnya hati ibu melihat bayi yang dilahirkan sempurna terpaksa tanggung derita tulang belakang bengkok akibat jangkitan kuman.

Semuanya kata doktor akibat jangkitan kuman daripada orang tak sihat yang datang melawat dan menciumnya.

Inilah sebabnya ada mak ayah kedekut nak bagi orang cium bayi baru lahir terutama mereka yang tak sihat. Tapi kadangkala sesetengah orang memperlecehkan larangan tersebut.

Tetapi apa yang telah dialami oleh bayi bernama Danish Awisy ini patut dijadikan pengajaran kepada semua ibu bapa yang baru menimang cahayamata.

TOLONGLAH KEDEKUT DENGAN BABY ANDA!!

Ini sekadar peringatan. Cerita ni berdasarkan dari pengalaman Nurul sendiri. Terpulang sama ada mahu baca, mahu percaya ,mahu ikut ataupun tidak. Tiada paksaan pun.

Seperti yang semua sedia maklum, anak Nurul yang kedua Ahmad Darwisy atau lebih dikenali dengan panggilan Awisy sedang berada dalam proses penyembuhan dari sakitnya.

Awisy dilahirkan pada 8/11/17. Sewaktu dilahirkan alhamdulillah sihat, tiada apa komplikasi kesihatan yang kritikal cuma Awisy mempunyai G6PD dan kuning.

Dan sakitnya kini tiada kaitan lansung dengan G6PD. Kisahnya bermula setelah Awisy keluar dari hospital kali kedua kerana kuning.

Awisy bukan sahaja dinantikan oleh kami anak beranak dan sanak saudara, malah sahabat-sahabat Nurul pun amat teruja ingin melihat dan melawat Awisy.

Siapa yang tahu kisah Nurul dah tentu akan teruja ingin melihat si kecil ini yang sekian lama bukan takat lama, tapi terlalu lama berlayar untuk berjumpa dengan kami itupun tanpa diduga. Alhamdulillah.

Pelawat berganti pelawat dan antaranya tak dikenali kerana mengikut rakan dan ada antaranya yang tidak sihat.

Nurul dah pun pesan terlebih dahulu. Sekiranya tidak sihat, demam batuk dan selesema, usahlah disentuh baby tu.

Tapi ni bukan takat sentuh, tapi di kiss sekali sambil mengatakan
“Alah, sikit je ” sambil tertawa sinis.

MAKA, DENGAN ITU BERMULALAH SAKIT AWISY

Selang 3/4 hari, di usia Awisy 28 hari, macam biasalah rutin pagi nak mandikan si Awisy, Nurul perasan lutut belah kanannya membengkak sehinggakan Awisy tidak dapat mengangkat kaki kanannya.

Bila di usik dan di rasa, lututnya berasa amat panas sedangkan di tempat lain biasa saja.

Awisy pun waktu tu menangis sahaja sampai sukar untuk dipujuk. Rupanya dia sedang kesakitan ya amat.

Kesiannya kamu sayangku..

Bila dirujuk ke hospital, maka doktor mengesahkan bahawa Awisy telah mendapat jangkitan kuman dan kuman tersebut telah berkumpul dalam lututnya.

Aduh!! Memang terkejut besar sebab dalam semalaman lutut dia membengkak sampai macam tu sekali.

Dan bila di tanya oleh doktor, ada tak pelawat yang tidak sihat menyentuh atau menciumnya dah tentu Nurul kata ada.

Maka doktor mengatakan bahawa itu mungkin menjadi salah satu punca kuman tersebut.

Jangkitan kuman itu telah menyerang paru-parunya dan telah berada dalam darah.

Memang sangat-sangat jahat kuman ini

Maka, Awisy telah diberi antibiotic dan diberikan oksigen selama 3 minggu, barulah diizinkan untuk pulang setelah doktor mengesahkan bahawa kuman itu telah clear.

So hati-hatilah semua pada ibu-iu yang dalam pantang dalam hari ni.

Kurung anak pun tak pelah. Biarlah sampai dia diberi suntikan imunisasi terlebih dahulu.

Dan janganlah sesuka hati membenarkan sesiapa pun menyentuh baby kita tanpa membasuh tangan terlebih dahulu.

Lebih-lebih lagi yang tidak sihat, kalau boleh tidak perlulah lawat baby!

Please!! kasihanilah baby itu. Kuingatkan jangkitan itu hanya disitu dan telah mati kumannya tapi itu hanyalah permulaannya.

AWISY KENA MASUK ICU!

Kejadian sebelum ini membuatkan Nurul lebih berhati-hati dan mengkuarantinkan si Awisy selama 2 minggu di rumah tanpa pelawat datang menziarahinya kerana Nurul berkeras tidak mengizinkan mereka datang ke rumah kerana takut pisang berbuah dua kali.

Dan pada hari ke-14, kononnya hari last perintah berkurung dengan tidak semena-mena pada waktu petang si Awisy ku lihat amat sukar untuk menarik nafas hingga menggigil serta merah menyala badannya.

Dan apabila boleh di tarik nafasnya, laju pula hingga berlekok di dada dan perut.

Padehal Awisy sihat pada paginya tidak demam tidak batuk tidak selesema.

Kenapa ni nak? Sambil ku usap kepalanya hatiku seakan kuda berlari kencang di medan perlumbaan. Ku tahan hatiku dan kulajukan kerlipan mataku supaya air mata tidak jatuh.

“Aah,tak de papela..ni sikit je ni, ” bisikku dalam hati.

Mataku melirik ke arah jam di dinding menunggu suamiku pulang dari kerja. Biasanya memang waktu begini dia akan pulang.

Dan kulihat awisy semakin sukar untuk bernafas..
“Allah,kenapa pulak ni nak.. “bergetargetar nada suaraku.

Si along yang melihat keadaanku bertanya..

” Kenapa ibu? kenapa dengan adik bu? “

Aku hanya menggelengkan kepala dan mengatakan tiada apa berlaku, jangan risau.

Sesampai suamiku di rumah terus aku meluru kepadanya

“Kenapa anak ni yang, tengokla! “
Tanpa lengah terus kami bawa ke emergency..

Sesampai saja di sana, terus masuk ke dalam bilik rawatan.

Pada ketika itu, tidak terfikir langsung bahawa ini berkaitan lagi dengan jangkitan kuman kerana doktor telah memaklumkan bahawa kumannya telah clear!

Malam itu juga pada 10/1/18 Awisy warded semula. Pada mulanya kami hanya duduk di katil depan kaunter sahaja, dan bila doktor cek nafasnya, doktor mengatakan bahawa nafas Awisy sudah semakin stabil..

” Syukur ya Allah, maybe esok lusa boleh balik ” kataku pada suami.

Dan aku meminta izin pada misi di situ untuk pulang sebentar untuk mengambil barang.

Dalam perjalanan ke hospital semula, misi membuat panggilan menyuruh kami datang dengan segera.

Sesampai kami di sana, ku lihat ramai doktor mengerumuni Awisy. Nampak kelam kabut sedikit keadaannya. Aku hanya diam seribu bahasa. Tak terucap dengan kata-kata hanya memandang.

Tiba-tiba salah seorang doktor datang kepadaku

“Ibu, baby kena masuk icu ye ibu, keadaan dia amat lemah “

Tanpa suara aku hanya mengganguk dan menjawab dengan linangan air mata.

Tadi dah ok kan nak, kenapa sekejapan je awak jadi camni sayang?

Dengan keadaan Awisy yang semakin lemah,malam itu juga dia di masukkan terus ke dalam PICU(wad icu )

KUMAN YANG SAMA MENYERANG KEMBALI

Ya Allah,bantulah anak kecilku ini ya Allah..kasihanilah dia ya Allah…

Tak putus doaku panjatkan kepada yang Maha Esa supaya melindungi anak ku dari penyakit merbahaya.

Seminggu menanti keputusan dari doktor untuk mengetahui kenapa dan mengapakah anak ku jadi begitu.

Dan akhirnya doktor memaklumkan bahawa jangkitan kuman berulang kembali..iaitu kuman yang sama!

“Eh,kan doktor kata aritu dah clear?? ” tanyaku kepada doktor.

Tapi jawapan dari doktor adalah ketika itu memang sudah clear kerana telah dibuat sebanyak 3 kali ujian dan semua menunjukkan kuman itu telah clear.

Sedih! amat sedih, dalam jangka masa 2 minggu sahaja kuman itu kembali aktif!

Dan ia menyerang semula paru-paru dan bertenggek dalam darah!

Rawatan demi rawatan dijalankan, darah di ambil setiap minggu, antibiotic diberikan semula pada Awisy.

Pada mulanya hanya perlu 6 minggu sahaja untuk antibiotic kata doktor.

Awisy telah dikuarantinkan dalm bilik ISO. Sepanjang waktu aku perlu memakai apron dan mask even waktu tidur kerana takut aku membawa kuman lain pula kepada babyku.

Dahla bilik macam peti ais beku simpan daging! Gila sejuk duduk dalam tu. Dari sihat boleh jadi sakit duk dalam tu!

Tapi aku tetap bertahan demi si kecil. Hari berganti hari, minggu berganti minggu keadaan Awisy turun naik, kejap ok, kejap tak.

Jadi doktor buat keputusan untuk membuat CT Scan.

Allah, apa lagilah ni..kenapa tak baik-baik lagi ni sayang..lama dah kita kat sini.

Dan result CT Scan amat-amat meremukkan hatiku. Jantungku bagai di tarik keluar dari tempat asalnya.

“Allahuakbar!!ujian apekah ini?”

Tak!!!aku tak percaya!!! Aku tak mau terima!!! Sampai mati pun aku tak percaya!!!!

Ku lihat Awisy, dengan keadaannya yang semakin lemah, apakah aku harus menerima keputusan ini bulat-bulat.

Allah..hatiku menafikannya tapi keadaan Awisy mengiyakan kata-kata doktor.

Kenapa?
Lemahnya badanku tidak berdaya, depan doktor juga aku meluahkan segalanya. Tidak lagi mempunyai rasa malu.

Apa yang aku rasa ketika dan saat itu, di situ juga aku luahkan. Basah!!basah lantai itu dengan airmataku.

Ku peluk ku dakap Awisy sepuasnya.
Allah, kesian kamu sayang. Sekecil ini dengan ujian begini.

Duniaku gelap seketika. Aku ingin bersendiri, sendiri dengan anakku Awisy.

Sampai saatnye aku mengatakan keputusan CT Scan tu hanyalah dusta semata!

No!!! BOHONG SEMUA TU..

PERKEMBANGAN TERKINI AWISY

Menurut doktor, keputusan CT Scan menunjukkan tulang belakang Awisy telah bengkok.

Awisy sudah pun menjalani pembedahan untuk buang paru-paru atas kanan yang rosak teruk akibat jangkitan kuman.

Kuman juga sudah makan tulang belakang Awisy hingga bengkok. Sekarang ni Awisy dah bersimen separuh badannya.

Keadaan Awisy pada hari pertama disimen separuh badannya

Ini keadaan masa hari pertama disimen. Sekarang oksigen dan tiub susu sudah dibuka.

Ini gambar terbaru Awisy yang sudah genap usia 5 bulan dengan berat 4.3 kg.

Semoga Awisy diberikan kesembuhan semula dan ibu ayah si comel tabah dengan ujian ini.

Sumber: Danish Awisy 


 

 

Tinggalkan Komen