Bab nak bagi anak makan ubat boleh bising satu rumah. Dengan suara anak yang meraung menangis tak mahu ubat, ditambah pula dengan nada tinggi ibu bapa supaya anak ikut arahan. Disebabkan masalah ini, ibu bapa terpaksa memaksa anak dengan pelbagai cara.

Ingat ya anak-anak lagi kita paksa dan marah-marah, lagilah mereka buat drama air mata dan membuatkan ibu bapa rasa tercabar. Kena sabar dan buatlah teknik psikologi. Insya-Allah akan berhasil.

Perkongsian dari Puan Sakinah Hamid ini juga boleh jadi peringatan agar tak sewenang-wenangnya memicit hidung anak semata-mata nak bagi anak makan ubat.

Bila terbaca berita viral mengenai seorang bapa yang menggunakan spray hidung untuk atasi masalah hidung tersumbat. Tak sanggup nak tengok keseluruhan video.

Tapi dari pemerhatian sepintas lalu, caranya jelas boleh mendatangkan bahaya kepada anak kecil. Ramai yang mengecam cara penggunaannya yang salah. Semoga beliau beroleh petunjuk bagaimana untuk menguruskan masalah kesihatan anak dengan lebih selamat.

Isu ini mengingatkan kejadian yang berlaku pada saya sendiri. Saya tak sedar pun la. Tapi abah selalu sangat ulang-ulang kisah ni. Nampak jelas penyesalan di wajahnya.

Asal ada topik pasal anak tak sihat ja mesti dia pun bukak cerita ni.

Jadi saya kongsikan di sini untuk manfaat bersama.

Saya ni masa kecik susah nak makan ubat. Sekarang pun sama ja.  Jadinya bila saya demam ke apa yang kena makan ubat, perang dunia akan meletus. Dah la pitching tinggi, bergegar satu kuarters.

Alkisah ada la orang bagi cadangan “Hang picit ja hidung dia, pastu tekan ubat masuk. Settle! Jadi seorang bapa muda yang takda idea nak uruskan anaknya ni pun ikutlah. Masa saya tengah meraung dengan volume paling kuat tu, abah pun buat la teknik ‘evergreen’ ni. Tiba-tiba lepas picit ubat masuk kerongkong, saya terus senyap! Tak bunyi apa-apa.

Ha..menggelabah la. Terus abah tonggang kepala saya ke bawah, kaki ke atas. Baru tersedak keluar ubat tu. Dan saya pun sambung meraung. Dan itulah kali terakhir abah ikut petua evergreen tu.

Ok, mungkin ada yang cakap aku anak 10 semua buat macam tu ok ja. Yer la, dah kena waktu ok, selamat la. Tapi kalau waktu ubat masuk tu, laring terbuka. Alamat masuk saluran pernafasan lah ubat tu. Alhamdulillah abah ada idea jugak nak buat apa bila dah tersenyap tu kan.

Kesimpulannya, kita ibu bapa muda yang kurang pengalaman ni boleh dengar cadangan orang. Tapi perlu lah nilai semula. Ilmu boleh cari merata tempat sekarang. Banyak cara nak bagi anak makan ubat yang lebih selamat. Gunakan kaedah psikologi supaya anak faham kepentingan makan ubat. Selain ubat, berusaha juga dengan rawatan alami yang lebih mudah untuk anak terima.

Sumber: sakinahamid.com

Tinggalkan Komen