Bukan suka-suka kita boleh minta doktor bagi antibiotik bila anak tak sihat. Sebenarnya antibiotik tak boleh diberi dengan mudah oleh doktor pada penyakit biasa seperti demam, selesema dan batuk kecuali jika berlanjutan dan ada tanda-tanda lain.

Pengalaman yang dilalui oleh Dr. Mazliana Mazlan semasa merawat pesakitnya di klinik menggambarkan betapa ramai yang percaya antibiotik adalah penting untuk merawat penyakit yang dihadapi. Baca penjelasan doktor ini bilakah antibiotik sebenarnya boleh diberi dan apa tujuannya.

Ramai pesakit yang datang masih belum faham yang antibiotik adalah pembunuh bakteria sahaja, bukannya virus.

Ada yang demam selesema, mintak antibiotik.

Ada yang demam, batuk, selesema baru sehari dah mintak antibiotik.

Ada yang nak pergi travel, mintak siap-siap bekalan antibiotik.

Yang paling Ummi tak tahan, adik umur 5 tahun hanya demam sahaja, mintak kat Ummi antibiotik. Bila ditanya kenapa adik nak antibiotik, si comel tersipu-sipu sebelah ibunya.

Antibiotik hanya diperlukan apabila terdapat indikasi atau tanda-tanda jangkitan bakteria.

Kebanyakan pesakit di klinik, datang hanya sebab demam, batuk, selesema sehari dua. Mana mungkim Ummi prescribe antibiotik pada mereka kan. Penyakit ‘3 serangkai’ ini juga banyaknya datang dari virus, bukan bakteria. Melainkan ia berpanjanan atau ada simptom lain seperti hingus berwarna kuning pekat dan hijau.

Tetapi, untuk pastikan ‘3 serangkai’ itu datang dari bakteria atau virus, pemeriksaan lanjut perlu dibuat. Jika keputusannya dari virus, kenapa perlu mulakan antibiotik? Seolah guna perangkap tikus untuk tangkap kucing. Gitulah perbandingannya.

Gambar hiasan

Pun begitu, bila dah sah ada jangkitan bakteria, bukan semua antibiotik boleh digunapakai secara random.

Jangkitan paru-paru, antibiotik nya A.
Jangkitan telinga, antibiotik nya D.
Jangkitan saluran kencing, antibiotik nya J.

Dah kalau mintak siap-siap buat bekalan antibiotik, kira aci tak macam tu?
Belum masuk lagi yang kata, “saya dah makan antibiotik doktor, balance antibiotik 2 bulan lepas saya sakit.”

Antibiotik semula jadi

Apa kata lepas ni, bila dapat saja apa-apa jangkitan, cuba dulu kita semak pemakanan kita.

Ada kita ambil makanan tinggi radang?
Selalu tak kita ambil makanan untuk up kan imuniti?
Air banyak mana kita minum sehari?
Makanan proses dan segera masih ambil?
Oh makanan bakteria iaitu gula dah lupuskan atau belum?

Perut itu punca penyakit ya. Jadi, berhati-hati memilih apa yang bakal dimakan.

Sumber: Mazliana Mazlan

Tinggalkan Komen