Macam-macam kepercayaan berpantang lepas bersalin yang diamalkan oleh ibu berpantang.

Kalau di kalangan masyarakat utara seperti Pulau Pinang, Kedah, Perlis dan Perak, ibu lepas berpantang sangat dilarang makan laksa, bahkan sampai tempoh setahun!

Menurut petua orang tua-tua, laksa termasuk dalam kategori makanan ‘sejuk’ yang akan membahayakan kesihatan badan ibu lepas bersalin seperti masalah angin dan bisa satu badan.

Dikatakan daun kesum dan bunga kantan yang digunakan dalam laksa akan menjadi punca kepada masalah bisa dalam badan. Lebih teruk kalau ibu yang makan akan mengalami bentan iaitu kesakitan yang menyebabkan badan rasa menggigil dan demam tak kebah.

Disebabkan takut terkena kemudaratan tersebut, ramai ibu lepas bersalin terutama dari negeri-negeri utara sangat berpegang pada kepercayaan ini.

Dr Rusyainie Ramli membidas kepercayaan mengarut yang menjadi tradisi pegangan ramai ibu lepas bersalin kerana katanya paling penting adalah mengamalkan pemakanan sihat sepanjang masa apatah lagi ketika lepas bersalin.

Baca penjelasan Dr Rusyainie ini sebagai panduan berguna, apa pun terpulang kepada masing-masing untuk mengikutnya atau tidak.

Apa lah yang kalian dengki sangat dengan LAKSA ni? Yang pelik, dengan laksa utara saja pula tu. Laksa lain takde pula gitu. Memang laksa utara ni musuh ketat ke apa?

Siap terangkan satu persatu kenapa tak boleh makan laksa sampai setahun lepas bersalin. Kalau dah beranak tiap tahun macam pesakit akak, 6 tahun kahwin, 5 anak dia, ikut pantang merapu kalian, tak sentuh laksa langsung la gamaknya dia.

1. Laksa dibuat dari beras. Rebus lah 100× pun takdenya lagi berangin. Laksa tak boleh. Bihun boleh? Tak ke aneh? Asalnya beras juga kan. Saiz saja lain. Pasta boleh ke tak wahai adik bawang? Ke tak boleh sebab kena rebus juga? Tolonglah. Kalau ikut logik kalian, nasi pun tak boleh makan ok. Habis nak makan apa? Kentang? Jagung?

2. Tulang ikan memang la tajam. Tak ke? Secara lahiriahnya memang tulang ikan tajam. Pernah tertelan tulang kan? Perit dan seksa kan. Ikan untuk buat laksa utara ni jenis sardin (selayang) atau kembung kan? Tinggi kandungan omega tu. Kalau dah direbus dengan periuk tekanan tinggi memang tulang ikan tu lembut. Tapi kalau rebus biasa, memang kita buang tulang ikan tu lah. Takdenya nak masukkan tulang tu kat kuah laksa kita masak tu. Logik mana adik bawang wei?

3. Daun kesum dan bunga kantan yang kita guna dalam kuah laksa tu gunanya nak kasi aroma dan rasa sedap la. Takde kesan apa pun dari segi bahan kimia dalam daun kesum atau bunga kantan pada badan kita setakat apa yang kita guna dalam kuah laksa. Tak payahlah mengarut sakit sendi la, sakit urat la, angin la bagai.
Akak dah tulis pasal angin dan urat. Tolong baca dan hadam. Dah tak payah nak sembang kencang kalau fakta ke laut.

 

4. Ni lah yang paling akak tak tahan ni. Timun sejuk? Memang sejuk la kalau bubuh dalam peti sejuk. Aduh. Mungkin sejuk juga sebab kandungan air dalam timun lebih kurang 95%. Jadi orang dulu-dulu kata timun tu sejuk. Akak pun tak pasti la kan.

Timun sebenarnya sejenis buah kalau ikut definisi sains. Tapi takde langsung fakta kata tak boleh makan timun sebab sejuk lepas tu nanti berangin. Mitos!

Kalau badan sakit lepas makan laksa tu kemungkinan besar TAKDE KENA MENGENA LANGSUNG. Selalunya kesan placebo saja. Sebab kita percaya sangat kepercayaan karut tu, maka jadilah kat kita. Takkan akak nak salahkan nasi goreng akak makan bila malam lepas akak makan tu, akak kena demam teruk dan otot habis sakit? Rupanya akak kena jangkitan virus Influenza A. Salah nasi goreng ke?

Dahlah. Ni zaman maju moden dah. Kenapalah masih berpegang pada cakap orang-orang tua yang tak ada asas sains macam kita yang dah pergi sekolah sampai universiti dah ni. Tolonglah.

Sumber: Rusyainie Ramli

 

Tinggalkan Komen