Dua tahun dah boleh hafal 42 surah! Inilah istimewanya si kecil Ahmad Ziyyad Mohd Zahir yang kini berusia 2 tahun 8 bulan.

Dalam temubual eksklusif bersama ibunya, Nurul Shahida Lukman, Ziyyad sama je seperti kanak-kanak lain. Cuma mungkin pendekatan yang saya dan suami, Mohd Zahir Mohamad Noor Sabri gunakan menjadikannya ‘istimewa’.

“Sama seperti ibu lain, saya juga turut mempunyai impian untuk lihat anak berjaya di dunia dan akhirat. Jadi sejak Ziyyad dalam kandungan lagi saya dah mula memperdengarkan bacaan al-Quran sehinggalah dia lahir.

“Malah sejak hari pertama Ziyyad lahir saya dah bagi dia dengar ayat-ayat suci al-Quran. Semakin dia membesar dan asyik bermain pun saya pasang juga audio bacaan al-Quran.

“Saya memperhatikan sambil bermain, dia akan ikut membaca. Bagi memberi keseronokan padanya, saya dan suami pun turut sama membaca dengan kuat. Ziyyad seolah-olah seronok (macam menyanyi beramai-ramai) tapi versi mengaji. Itulah hiburannya setiap hari” katanya.

Bacaan al-Quran di mana-mana

Sebenarnya jika diikutkan jiwa anak sama je sejak lahir dan memori anak kecil sebenarnya sangat luar biasa. Apa yang dia dengar dia akan cepat ingat. Jadi kita sebagai ibu bapa yang perlu mendorong setiap kebaikan pada anak.

Macam di rumah atau dalam kereta hiburannya adalah bacaan al-Quran. Tiada lagu lain yang diperdengarkan.

Masa Ziyyad umur dua tahun, dia sudah boleh menghafal surah dalam Juzuk ‘Amma dengan lancar. Pendekatan yang saya gunakan pada permulaannya adalah dengan memasang cd bacaan al-Quran dalam kereta.

Tak mahu dia cepat bosan saya memilih cd bacaan qari kanak-kanak dan pendekatan ini memang berkesan untuknya. Bila di rumah pula Ziyyad suka bacaan Muzamil Hasballah dan Mishary Rashid. Bagi surah-surah panjang saya pasang masa dia nak tidur. Ini tip saya untuk bagi dia cepat tidur.

Masa ni sambil peluk dia saya akan baca ikut bacaan tersebut dan Ziyyad pun akan ikut baca bersama sampailah dia terlelap dengan sendiri.

Untuk pengetahuan ibu, surah-surah panjang ini sebenarnya saya mulakan dengan surah pilihan dulu. Antaranya Al-Mulk, Nuh, Sajadah, Yasin, Al-Fatihah, Ar Rahman, Al Waqiah, Al Insan, Ju’Muah dan Munafiqun. Terbaru surah yang Ziyyad minat dan hafal adalah Al-Insan.

Jaga pemakanan anak

Menurut Shahida, ramai ibu-ibu yang bertanyakan tip sehingga anaknya boleh menghafal dan membaca al-Quran. Apa yang boleh dinyatakan memang tiada makanan khas untuk Ziyyad.

“Cuma saya sangat menitikberatkan pengambilan makanan untuknya. Makanan yang tidak berkhasiat dan makanan yang ada kandungan gula dan garam akan dielakkan sebelum umur dua tahun.

“Makanan ringan pun saya tak bagi padanya takut melemahkan perkembangan otak. Paling saya bersyukur, Ziyyad juga menyusu badan sepenuhnya selama 2 tahun 7 bulan,” jelasnya.

Menariknya tentang si kecil ini, selain menguasai bacaan al-Quran, kecerdikannya terserlah apabila dia mampu menulis dan memahami setiap apa yang diajar dengan baik.

Kata ibunya, semua benda akan diajarkan pada Ziyyad melalui persekitarannya.

Maksudnya dari bayi lagi setiap apa yang dia lihat saya tolong sebutkan untuknya. Contoh tengok kucing saya akan beritahu itu kucing atau ‘cat’. Sambil itu saya akan perincikan lagi dengan beritahu pula warna kucing tu, bunyinya macam mana dan sebagainya.

Dalam bab menulis pula, saya ajar dia pegang pensil atau marker whiteboard. Biar dia selesa dulu. Memang mula-mula Ziyyad akan menconteng dulu (dari situ dia kenal garisan dan titik-titik). Semua yang dia buat dalam pantauan saya sebab anak tak kan pandai kalau bukan kita yang membimbingnya.

Saranan saya pada ibu bapa, paling penting jangan bagi anak terlalu obses dengan gajet. Biar anak belajar dari apa yang di lihat depan matanya. Tak kiralah bermain nombor, baca, menconteng buku atau apa yang sesuai dengan anak. Sebab lain anak, lain minat dan perangainya.

Bagaimanapun, sebagai ibu bapa saya dan suami tidak putus berdoa untuk Ziyyad agar menjadi anak kebanggaan kami suatu hari nanti dan mampu menjadi pejuang agama tersohor.

 

 

 

 

Tinggalkan Komen