Tip makan aiskrim vanilla untuk sembuhkan penyakit tonsillitis mesti biasa kita dengar kan? Betul atau mitos tip tersebut? Rasanya ramai ibu ayah yang anak ada masalah tonsil akan praktiskan cara tersebut.

Penjelasan Dr Rahim mengenai tonsillitis mungkin boleh membantu anda memahami gambaran sebenar penyakit ini.

“Betul ke makan AIS KRIM VANILLA BOLEH menyembuh penyakit TONSILLITIS?”

Buka Mulut anda luas-luas. Mai doc torch tengok. Tudiaaaaa Bengkaknya TONSIL anda.

Doc acah je.

1.Tonsil diciptakan Allah di bahgian tepi kerengkong ( kanan & kiri ) sebagai BODYGUARD semulajadi & punyai sistem imum/pertahanan untk melindungi tubuh doc/ anda dari beragam infeksi yg masuk melalui mulut kita. Kalau ada infeksi virus atau kuman di tekak kita, sistem limphatik tonsil akan activate, membengkak & radang untk melawan infeksi tersebut. Keadaan ni di panggil TONSILLITIS.

2.Jika infeksi di tonsil disebabkan virus ( Epstein Barr, Adenovirus, Measles), tonsil tu bengkak & sakit je. Klu infeksi disebabkan bacteria, tonsil tu bengkak, sakit & BERNANAH.

3. Gang yang kerap kena TONSILLITIS ialah kanak-kanak antara 2-15 tahun. Tak kecuali gang doc yang Veteran di mana pertahanan badan dah mula menurun.

4. Info doc nak share bila anak cucu kita/kita dijangkiti TONSILLITIS:
a. Sakit tekak teramat sangat sebab bengkakan TONSIL.
b. Deman tinggi ON & OFF.
c. Sakit kepala, sakit badan, urat sendi & bini urut pun tak baik. Monyok & letih selalu.
d. Suara ROCK atau HILANG SUARA.
e. Mulut bau busuk, kena spray minyak wangi lebih-lebih sikit.
f. Bini suruh tidok luar…hihihi padan muka sebab BERDENGKUR sampai bergentar bumbung rumah. Bini nak tidok ganggu…hihi Padan muka
g. Ada bengkakan gelendir/ Lymph Node di leher.

5. Nota yang perlu diAMBIL BERAT oleh makbapa kalau anak kena TONSIL. Don’t play-play ye!

Tonsil mudah baik jika dirawat awal. Kalau biar komplikasinya amat BAHAYAkan diri pesakit:
a. Kuman tonsil ni boleh masuk ke dalam saluran darah= SEPTECEMIA…ke otak. Maka kita KO le.
b. Tonsil boleh akibatkan sakit BUAH PINGGANG ( Acute Glomerulonephritis) & Rheumaik Fever & gangguan JANTUNG!
c. SLEEP APNEA= Penyakit terhenti bernafas dengan tiba-tiba disebabkan bengkakkan tonsil….harap-harap dapat nafas kembali. Kalau tak….

6. Rawatan Tonsillitis.
a.Ubat hisap Lozenges atau kumur Thymol Gargle untuk reda sakit/ keradangan kerengkong.
b. Papase/Peptidase untk kurangkan bengkakan tonsil.
c. Tahan sakit kerengkong dengan Paracetamol atau Ibuprofen.
d. Kalau infeksi tonsil bernanah kerana kuman, di beri Ampicillin, Amoxillin, Cephalaxin atau Erytromysin. Ada yang ambil Augmentin.
e. Kalau tonsillitis kerap berulang & bengkak menutup ruang tekak elok bedah je, TONSILLECTOMY.

7.MITOS / KEPERCAYAAN RAMAI

Ais krim TAK boleh menyembuhkan TONSILLITIS. Aiskrim hanya mereda sedikit kesakitan kerengkung & di beri kepada kanak-kanak yang hilang selera makan kerana tonsilitis supaya mereka ada tenaga. Tak kisah ais krim Vanilla, Coklat, Strawberry dan lain-lain.

Ada ais krim yang memburukkan lagi TONSILLITIS kerana mengandungi bahan kimia berbahaya.

Sebenarnya ais krim diberi kepada pesakit selepas TONSILS mereka dikeluarkan dalam pembedahan TONSILECTOMY!! Ia membantu menghentikan pendarahan akibat luka yang disebabkan oleh pembedahan tu.

Daripada Dr. Abdul Rahim

Tinggalkan Komen