Sawan ketika demam merupakan perkara yang selalu berlaku kepada kanak-kanak. Penyebab kepada berlakunya sawan ini ketika demam masih lagi menjadi tanda tanya para saintis dan juga doktor perubatan.
Ada pendapat yang mengatakan disebabkan otak kanak-kanak masih belum matang, maka ia boleh mencetuskan maklumat yang bercelaru di dalam otak ketika mana suhu tinggi.
Di samping itu ramai di kalangan ibu bapa berpendapat bahawa kawalan suhu yang bagus dapat mengelakkan anak yang demam daripada terkena sawan. Oleh itu, ibu bapa yang mempunyai sejarah anak sawan ketika demam akan kerap memberikan ubat demam kepada anak mereka ketika demam.
Tetapi tahukah anda, PEMBERIAN UBAT DEMAM TIDAK MAMPU MENCEGAH SAWAN?
Satu kajian telah dibuat pada tahun 2009 dan seramai 289 kanak-kanak yang pernah mengalami sawan ketika demam menyertai kajian ini. Keputusan kajian mendapati kebarangkalian kanak-kanak ini mendapat sawan adalah sama di antara kanak-kanak yang mengambil ubat demam ataupun tidak.[1]
Manakala pada 2013 pula, sekumpulan doktor perubatan menggabungkan 3 kajian mengenai ‘pencegahan sawan ketika demam dengan pengambilan ubat demam’. Kajian tersebut juga mendapati bahawa kegunaan ubat demam tidak mampu mengelakkan sawan daripada berlaku.[2]
Bermaksud, ambil ubat demam ataupun tidak jika sawan itu nak datang, ia pasti akan datang.
Kajian ini bukanlah membawa kesimpulan bahawa tidak perlu beri ubat demam kepada kanak-kanak. Tetapi ia menyatakan satu aspek yang lebih penting daripada kawalan demam iaitu PENGURUSAN ANAK KETIKA SAWAN.
Ads
Ini disebabkan sejauh mana kita kawal suhu kanak-kanak tersebut, ia tidak mempengaruhi langsung kebarangkalian kanak-kanak tersebut untuk mengalami sawan. Seperti yang saya katakan, jika sawan itu nak datang ia akan datang.
Oleh itu, ibu bapa yang mempunyai anak-anak seperti ini perlu mempunyai ilmu asas untuk menguruskan anak yang sedang mengalami sawan.
Berikut adalah cara yang mudah untuk anda menguruskan anak anda ketika sawan: 1) Jangan panik: Sebagai ibu bapa, anda tidak perlu terlampau panik sehingga mana anda lupa langkah-langkah yang seterusnya. Jika lupa, anda mungkin akan membahayakan nyawa anak anda.
Ads
2) Lihat jam untuk mengetahui pukul berapa sawan itu bermula
3) Jauhkan pesakit daripada bahan-bahan ataupun kawasan yang berbahaya
4) Letak pesakit secara mengiring ke kiri: Sebenarnya jika anda lupa, mengiring sebelah kiri dan kanan pun tak kisah. Tetapi yang paling tepat adalah mengiring sebelah kiri. Ini kerana ketika sawan, lelehan air liur ataupun makanan boleh masuk ke dalam saluran trakea iaitu saluran paru-paru.
Air liur ataupun makanan ini boleh memasuki paru-paru melalui bronchus. Tetapi bronchus paru-paru sebelah kanan lebih lurus berbanding paru-paru sebelah kiri menyebabkan paru-paru sebelah kanan lebih senang dimasuki air liur ataupun makanan tersebut. Oleh itu, mengiring ke kiri adalah lebih baik ketika berlakunya sawan.
5) Dilarang untuk meletak barang di dalam mulut pesakit. Orang terdahulu menyuruh kita meletakkan sesuatu di dalam mulut ketika sawan berlaku. Tetapi didapati perbuatan itu hanya menerukkan lagi keadaan pesakit seperti gigi pesakit boleh patah dan pesakit tercekik, trauma pada lidah dan lain-lain lagi.
Ads
6) Sapu sebarang lelehan air liur daripada mulut pesakit. Ini untuk mengelakkan daripada saluran udara tersumbat dengan perkara tersebut.
7) Jika sawan sudah berhenti, bawa terus ke jabatan kecemasan
Wajib pergi bawa terus pergi hospital jika 1) Muka pesakit menjadi biru 2) Sawan lebih daripada 3 minit. 3) Pesakit terus tidak sedarkan diri
Perkara yang kami katakan bukan menunjukkan tidak perlu menggunakan ubat demam. Tetapi lebih kepada kefahaman ibubapa berkenaan perkara ini dan pentingnya ibubapa tahu macam mana nak uruskan kanak-kanak yang sedang sawan.
Anak pandai sebut nama objek tetapi tak pandai minta, tak pandai tanya dan jawab soalan, tak pandai ikut arahan dan macam-macam lagi. Kenapa ini terjadi?
Ini adalah kerana, bertanya dan menjawab soalan, meminta, berbual dan mengikut arahan, semua itu adalah merupakan komunikasi dua hala. Menamakan objek dan berkomunikasi adalah dua kemahiran yang berbeza.
Berdasarkan perkongsian dari Patologis Pertuturan Bahasa, Aishah Kassim diterangkan bagaimana untuk mengetahui perbezaannya.
Sama ada kita sedar atau tidak, apabila kita berkomunikasi contohnya seperti ketika berbual, kita sebenarnya sedang mengambil giliran untuk bercakap. Contohnya seperti:
Seorang bercakap dan yang lain akan mendengar
Seorang bertanya soalan dan seorang menjawab soalan
Seorang tunjuk dan seorang melihat
Jadi samalah juga seperti kita, kemahiran mengambil giliran adalah penting untuk kanak-kanak berkomunikasi. Tapi bagi kanak-kanak, mereka perlu belajar perkara asas dalam kemahiran mengambil giliran. Antara contoh-contoh kemahiran mengambil giliran adalah seperti berikut:
Semasa bermain bola, kita membaling bola pada kanak-kanak dan mereka membalingnya kembali pada kita
Beratur dan menunggu giliran untuk membasuh tangan
Bergilir-gilir meletakkan barang di dalam bekas
Memasukkan bola ke dalam bakul secara bergilir-gilir
Berkongsi mainan seperti puzzle dan memasukkannya secara bergilir
Dan macam-macam perkara atau aktiviti yang mereka boleh lakukan secara bergilir.
Kemahiran mengambil giliran ini boleh melatih kanak-kanak untuk menunggu dan memberi respon pada sesuatu (situasi, perbualan dan aktiviti) dan juga penting untuk mereka belajar berkongsi.
Bagaimana Mengajar Kanak-Kanak Mengambil Giliran
Lakukan aktiviti yang melibatkan giliran seperti:
– Bermain bola – membaling dan menangkap bola secara bergilir. Bantu kanak-kanak jika mereka tidak tahu membaling semula bola kepada anda.
– Memasukkan bola ke dalam bakul secara bergilir
– Meletakkan puzzle secara bergilir
– Memasukkan manik pada tali secara bergilir
– Memasukkan duit ke dalam tabung secara bergilir
Bantu anak anda sekiranya mereka tidak tahu untuk melakukannya
Sebut nama mengikut giliran seperti “giliran mama, giliran adik”
Lakukan aktiviti sehingga kanak-kanak tahu yang mereka perlu menunggu giliran secara spontan
Anda juga boleh menggunakan aktiviti harian seperti mencuci tangan, menyuap makanan dan lain-lain lagi
Kemahiran untuk mengambil giliran dalam melakukan sesuatu aktiviti adalah penting untuk membentuk komunikasi dua hala di kalangan kanak-kanak. Jadi selalulah untuk melatih kanak-kanak demi mengasah kemahiran mengambil giliran mereka!
Untuk mendapat anak cemerlang, terang dan bersih hati, rahsianya ialah tidak perlu tunggu anak masuk tadika tetapi seawal tiga tahun apabila anak sudah mula minat terhadap aktiviti menulis, mewarna dan membaca buku.
Kita sebagai ibu bapa perlu menyediakan persekitaran dan kehidupan yang baik untuk anak-anak. Selain elemen keluarga yang dipenuhi kasih sayang, amalan pemakanan yang sihat, spiritual dan agama, persekitaran untuk belajar jug memainkan peranan penting. Apabila semua elemen ini digabungkan akan membantu anda mendidik anak dengan mudah. Justeru, inilah rahsia untuk mendapat anak terang dan bersih hati.
Bagi memastikan anak anda cemerlang, 8 elemen yang boleh dijadikan alat bantu anda.
Ayat penerang hati
Biasakan anak-anak untuk membaca doa penerang hati dan surah-surah pendek sebelum mengulang kaji. Buatkan sendiri air penerang hati untuk mereka. Bacakan air itu dengan doa-doa yang kita inginkan dan surah-surah khusus.Al-Fatihah,selawat, Yaasin dan sebagainya atau biasakan apabila ibu membaca Al-Quran sediakan sebotol air dan berilah anak-anak minum dengan air tersebut.
Makan malam
Pastikan makan malam sebelum maghrib seperti yang Nabi SAW sarankan supaya mudah belajar waktu malam. Makan malam lepas maghrib buat anak mudah letih n mengantuk bila belajar. Makanan hadam selepas 11/2 jam makan. Anak boleh belajar dengan berkesan dan fokus jika belajar 11/2 jam selepas makan malam.
Teman anak belajar
Anak perlukan perhatian semasa belajar. Cara ini membuatkan dia berasa penghargaan kepada setiap perkara positif yang dia lakukan.
Belajar menghadap Kiblat
Semasa belajar eloklah menghadap kiblat. Setiap yang dilakukan akan mendapat keberkatan semasa belajar.
5.Sediakan pokok hidup
Letakkan pokok segar di kanan dan kiri meja tempat anak belajar untuk mendapat oksigen kepada otak anak semasa belajar.
6.Tutup televisyen semasa mengulang kaji
Seluruh ahli keluarga perlu bersatu hati dalam mengelakkan budaya lepak di depan televisyen tatkala anak-anak sedang mengulang kaji.
7.Tempat yang kondusif untuk belajar
Seelok-eloknya, sediakan meja kerusi secukupnya. Bagi yang mempunyai ramai anak, bolehlah menggunakan saiz meja makan serta mempunyai pencahayaan yang baik.
Jadual aktiviti
Bagi anak-anak yang masih kecil, sediakan jadual yang ringkas untuknye belajar. Tampal dihadapan pintu bilik. Tunjukkan aktiviti yang perlu dilakukannnya. Setiap aktiviti tidak perlu lama antara 10 hingga 30 minit untuk mengelak anak berasa bosan. Jadikan ia aktiviti yang menyeronokkan.
Lubuk konten untuk papa dan mama paling lengkap di seeNI. Pa&Ma kini di seeNI. Download seeNI sekarang!
Mengapa anak selalu menangis bila tak nampak ibu depan mata. Anak-anak sering kali menunjukkan tingkah laku menangis apabila mereka tidak dapat melihat ibu mereka. Fenomena ini sebenarnya adalah hal yang biasa dan mempunyai penjelasan psikologi serta biologi yang mendalam.
Kalau boleh ke mana sahaja ibunya pergi mahu diikuti. Pendek kata langsung tidak boleh berenggang. Bila tidak nampak kelibat ibunya, mulalah si kecil menangis.
Mengapa Anak Selalu Menangis Bila Tak Nampak Ibu Depan Mata
Berikut beberapa sebab utama mengapa anak kecil menangis apabila tidak melihat ibu mereka.
1. Kecemasan Perpisahan (Separation Anxiety)
Kecemasan perpisahan adalah satu fasa perkembangan yang normal di mana anak-anak merasa takut dan cemas apabila dipisahkan daripada ibu atau penjaga utama mereka. Pada usia ini, anak-anak mula memahami bahawa mereka adalah entiti yang terpisah daripada ibu bapa mereka dan ini menimbulkan ketakutan bahawa ibu mungkin tidak akan kembali apabila pergi. Ketakutan ini adalah refleks semulajadi yang membantu dalam proses perkembangan emosi mereka.
2. Keperluan Asas Emosi
Anak kecil sangat bergantung kepada ibu mereka bukan sahaja untuk keperluan fizikal seperti makanan dan keselamatan, tetapi juga untuk keperluan emosi. Kehadiran ibu memberikan rasa aman dan tenang kepada anak-anak. Apabila ibu tidak kelihatan, anak-anak merasa kehilangan sumber keselamatan dan ini mencetuskan tangisan sebagai cara untuk memanggil ibu kembali.
3. Perkembangan Kognitif
Pada usia ini, perkembangan otak anak-anak sedang pesat. Mereka mula memahami konsep keabadian objek, iaitu pemahaman bahawa sesuatu yang tidak kelihatan masih wujud. Walau bagaimanapun, pemahaman ini masih belum matang sepenuhnya. Jadi, apabila ibu keluar dari pandangan, anak mungkin merasa bahawa ibu telah hilang sepenuhnya.
4. Perkembangan Sosial dan Emosi
Anak-anak kecil sedang belajar bagaimana untuk membina hubungan dan kepercayaan dengan orang di sekeliling mereka. Ibu adalah figura utama dalam proses ini. Tangisan adalah cara anak untuk mengekspresikan perasaan tidak selesa, takut, atau keperluan akan kehadiran ibu untuk memastikan bahawa hubungan dan kepercayaan tersebut kekal utuh.
Cara Mengatasi Dan Menangani Tangisan Anak:
Walaupun tangisan anak boleh menjadi mencabar bagi ibu bapa, terdapat beberapa cara yang boleh membantu dalam menangani situasi ini:
Beri Jaminan
Berikan jaminan kepada anak bahawa ibu akan kembali. Beritahu mereka dengan suara yang lembut dan tenang bahawa anda hanya akan pergi sebentar dan akan kembali.
Latihan Perpisahan
Latih anak untuk terbiasa dengan perpisahan pendek. Mulakan dengan meninggalkan mereka sebentar dalam bilik lain dan perlahan-lahan tambahkan tempoh masa perpisahan.
Mainan Kesayangan
Berikan anak mainan atau objek kesayangan yang boleh memberikan rasa aman apabila ibu tidak berada di sisi.
Rutin Yang Konsisten
Pastikan ada rutin harian yang konsisten. Rutin yang tetap boleh memberikan rasa kestabilan dan keyakinan kepada anak.
Waktu Kualiti Bersama
Luangkan masa berkualiti bersama anak untuk membina kepercayaan dan hubungan yang kukuh. Ini boleh membantu anak merasa lebih aman walaupun ibu tidak berada di sisi untuk seketika.
Kesimpulannya, menangis adalah cara anak-anak kecil menyatakan keperluan dan perasaan mereka. Dengan memahami sebab-sebab di sebalik tingkah laku ini, ibu bapa boleh membantu anak-anak mereka mengatasi kecemasan dan membina rasa aman yang lebih kukuh.