Anak Yang Dapat Belaian Kasih Sayang Ibu Sejak Awal Usia Mempunyai Perkembangan Otak Sangat Positif

Share

Pentingnya belaian kasih sayang dari seorang ibu terhadap anak dari awal usia sehingga ia dikatakan mampu memberi kesan positif pada perkembangan bahagian otak si kecil.

Satu kajian yang dilakukan mendapati, pendidikan awal yang diterima oleh anak sejak awal usianya boleh membantu si kecil untuk membangunkan bahagian otak (hippocampus). Ia adalah bahagian otak yang penting untuk proses pembelajaran, daya ingatan dan tindak balas tekanan

Para penyelidik yang menjalankan kajian terhadap anak tikus mendapati belaian dan kasih sayang yang diberikan seawal usia anak, memberi kesan positif terhadap pertumbuhan hippocampal, penghasilan sel otak dan keupayaan untuk berurusan dengan stres.

Kajian terhadap anak manusia pula menemui perkaitan di antara pengalaman awal sosial dan jumlah amygdala, yang membantu mengawal pemprosesan dan ingatan reaksi emosi.

Banyak kajian juga mendapati kanak-kanak yang membesar dalam persekitaran yang penuh kasih sayang biasanya akan mempunyai prestasi yang baik ketika bersekolah dan mempunyai emosi yang baik.

Imej otak mendedahkan kasih sayang ibu secara fizikal memberi kesan kepada jumlah isipadu hippocampus (bahagian otak) anak.

Dalam kajian tersebut, kanak-kanak yang mendapat bimbingan ibu mempunyai isipadu hippocampal 10 peratus lebih besar berbanding kanak-kanak yang ibunya kurang memberi bimbingan.

Kajian telah mencadangkan satu hubungan antara hippocampus yang besar dengan daya ingatan yang lebih baik.

“Kami sekarang berkeyakinan memberitahu yang persekitaran psikososial mempunyai kesan material dalam pembangunan otak manusia,” kata Dr. Joan Luby, ketua penyelidik dan Pakar Psikiatris di Washington University School of Medicine di St. Louis, Mo.

“Sememangnya fakta betapa pentingnya pendidikan awal kanak-kanak memberi kesan positif terhadap perkembangan mereka tidak boleh dipertikaikan lagi.”

Bagaimana Kasih Sayang Ibu Mengubah Otak Anak

Penyelidikan itu adalah sebahagian daripada projek berterusan untuk mengesan perkembangan kanak-kanak yang mempunyai kemurungan peringkat awal.

Luby dan para penyelidik mengukur sokongan keibuan yang anak – berusia antara 3 hingga 6 tahun dan mempunyai sama ada gejala kemurungan, gangguan psikiatri lain atau tiada masalah kesihatan mental – terima ketika itu yang dipanggil “waiting task.”

Penyelidik meletakkan ibu dan anak di dalam sebuah bilik bersama hadiah yang dibungkus menarik dan satu kaji selidik yang ibu perlu jawab. Kanak-kanak tidak dibenarkan membuka hadiah tersebut dalam tempoh lima minit – pada asasnya sehingga ibu mereka selesai menjawab soalan kaji selidik.

Sekumpulan pakar psikiatris, yang tidak tahu apa-apa tentang kesihatan kanak-kanak atau pembawaan ibu bapa, memberikan markah jumlah sokongan yang ibu berikan kepada anak masing-masing.

Seorang ibu yang betul-betul menolong akan memujuk si anak, menerangkan kepada anak yang mereka perlu menunggu beberapa minit untuk melihat hadiah tersebut dan dia faham situasi tersebut sangat mengecewakan anak.

“Tugasan itu menggambarkan situasi sebenar setiap hari,” beritahu Luby kepada LiveScience, bermakna ia memberikan gambaran kepada penyelidik berapa banyak sokongan yang diterima oleh anak di rumah.

Penyelidik Lihat Hasil Selepas 4 Tahun

Kini, selepas empat tahun berlalu, para penyelidik membuat imbasan MRI (magnetic resonance imaging) kepada 92 orang kanak-kanak yang melalui “waiting task” tersebut.

Dibandingkan antara kanak-kanak yang tiada kemurungan dengan sokongan keibuan yang tinggi, kanak-kanak tanpa kemurungan dengan sokongan keibuan yang rendah mempunyai 9.2 peratus jumlah hippocampal yang lebih kecil.

Sementara kanak-kanak yang kemurungan dengan sokongan keibuan yang tinggi dan rendah masing-masing mempunyai 6.0 dan 10.6 peratus jumlah hippocampal yang lebih kecil.

Walaupun 95 peratus ibu bapa dalam kajian itu adalah ibu kandung anak, penyelidik mengatakan bahawa kesan pendidikan di otak mungkin tetap sama untuk mana-mana penjaga utama kanak-kanak yang menerima rangsangan itu.

Luby dan pasukannya akan terus mengikuti perkembangan kanak-kanak tersebut sehingga mereka dewasa, dan bercadang untuk memerhatikan bagaimana bahagian otak lain turut terkesan oleh pendidikan ibu bapa semasa tahun pra sekolah mereka.

“Kini jelaslah, pendidikan awal yang diberikan oleh ibu bapa atau penjaga kanak-kanak bukan hanya baik untuk perkembangan anak, tetapi sebenarnya perubahan otak secara fizikal,” kata Luby.

Kajian ini telah diterbitkan secara online dalam jurnal Proceedings of the National Academy of Sciences.

Sumber: LiveScience

Published by
Hasnita Sawal