Menurut kajian yang masih baru dan masih panas ini, kanak-kanak usia pra-sekolah yang terdedah kepada penggunaan skrin (gajet, komputer dan tv) pada jangkamasa yang lama didapati mempunyai struktur otak yang berbeza.

Anak Yang Kerap Bermain Gajet Mempunyai Struktur Otak Yang Berbeza Berbanding Kanak-Kanak Lain

Perbezaan ini boleh menyebabkan mereka ketinggalan dari segi:

1) Perkembangan bahasa
2) Perkembangan literasi
3) Skil membina imej minda
4) Kawalan mental (mental control)
5) Keupayaan untuk mengawal diri dan tingkah laku

Ads

Jika anak usia pra sekolah anda mempunyai ciri-ciri ini, cuba semak kembali penggunaan skrin anak.

Otak berkembang dengan sangat pesat pada usia awal ini. Ibubapa bertanggungjawab untuk:

1) mengawal dan menetapkan jangkamasa dan masa untuk penggunaan skrin.
2) mengawasi konten yang digunakan dan ditonton di skrin.

Ads

Anak Yang Kerap Bermain Gajet Mempunyai Struktur Otak Yang Berbeza Berbanding Kanak-Kanak Lain

Jangan beri alasan kalau tidak beri gajet kepada anak dia akan mengamuk. Dia mengamuk kerana dia tahu dia akan dapat gajet.

Ads

Ingatlah autoriti terletak di tangan ibubapa bukannya pada anak.

Pastikan teknologi membantu perkembangan kanak-kanak bukannya membantutkannya.

Sumber: Noor Afidah Abu Bakar
Parent Connect Consultancy

Artikel penuh: https://www.thestar.com.my/…/study-preschool-children-who-h…

Lubuk konten untuk papa dan mama paling lengkap di seeNI. Pa&Ma kini di seeNI.
Download seeNI sekarang!

KLIK DI SEENI