Berkenaan Bantuan Prihatin Nasional (BPN) yang diumumkan oleh Perdana Menteri baru-baru ini, melalui Pakej Ransangan Ekonomi Prihatin Rakyat atau PRIHATIN, bantuan one-off akan diberikan kepada beberapa penerima dalam kategori berbeza mengikut kelayakan.
Bagi memudahkan orang ramai mendapat maklumat jelas, Kementerian Kewangan Malaysia (MOF) telah mengeluarkan beberapa info rasmi berkaitan BPN ini seperti siapakah yang layak, cara memohon dan sebagainya.
Seperti yang sedia maklum, pembayaran BPN akan dibuat dalam (2) dua fasa iaitu pada akhir bulan April dan Mei 2020, mengikut kelayakan berikut:
Bagi mereka yang BELUM berdaftar, PERMOHONAN BAHARU boleh dibuat mulai 1 April 2020 menerusi laman web rasmi LHDNM pada klik pautan DI SINI. Untuk makluman, semuanya hanya boleh dibuat secara online sahaja.
Kaedah pembayaran:
Kaedah bayaran Bantuan Prihatin Nasional B40 adalah seperti berikut:
Pembayaran sekiranya:
Kaedah bayaran Bantuan Prihatin Nasional M40 adalah seperti berikut:
Tempoh membuat semakan
Penerima yang layak menerima Bantuan Prihatin Nasional B40 & M40 boleh membuat semakan status mulai 1 April 2020. Pangkalan data BPN adalah berdasarkan:
Semakan status boleh dibuat di Portal Rasmi berikut
Di bawah adalah kenyataan rasmi daripada pihak MOF:
Disertakan juga lampiran Soalan Lazim atau FAQ dari LHDNM berkenaan Bantuan Prihatin Nasional:
Sekiranya terdapat sebarang pertanyaan lanjut, sila hubungi pihak Kementerian atau LHDNM melalui nombor-nombor telefon ini:
03-8882 9089 / 03-8882 9087 / 1-800 882 747 / 03-8911 1000
Sumber: Kementerian Kewangan; LHDN & says.com