Dah berus gigi anak siang malam, tapi tetap juga busuk, buruk dan hitam. Sebagai ibu bapa sudah tentu buntu dengan keadaan ini kan? Teknik mengosok gigi yang salah merupakan punca kenapa gigi masih tak bersih dan berbau. 

Doktor, anak-anak akak, pagi malam akak beruskan gigi. Tapi gigi semua busuk, kalau cabut je semua boleh ke doktor?

Errmm, memang la semua mak bapak bagitau kat doktor dorang beruskan gigi anak anak pagi malam.

Tapi, cara berus gigi tu betul ke tak?

Ni Dr Iza nak bagi, ada mak bapak yang tukar berus gigi anak sebulan sekali. Tapi gigi anak pun masih rosak!

Bila check cara mak bapak berus gigi tak berapa betul! Ikut cakap upin ipin, dorang berus gigi dok bulat bulat bulat, bulat bulat bulat!

Tang atas bawah atas bawah tak ada. Sudahnya area gigi yang dok dekat dengan gusi semua rosak dan hitam.

Untuk pengetahuan semua selalunya, makanan dan minuman akan dok nyorot kat bawah gusi, celah antara gigi dan gusi.

Kat area ni doktor gigi panggil cervical area dan interdental area, kat sini area ni memang kena berus gigi bersih bersih. Sebab tu la kalau boleh, berus gigi kena berus gusi sekali. Dari atas ke bawah dan dari bawah ke atas

Kalau gosok gusi, nanti gusi berdarah. Tak pe, biar gusi tu keluar darah, sebab gusi berdarah tandanya gusi tu tak bersih, kena bersihkan sisa makanan!

Kalau dah gosok banyak kali dan tiap hari keluar darah, memang kena buat SCALING, sebab ada karang gigi dalam gusi. Soo, okey ye berus gigi bulat bulat bulat, atas bawah atas bawah. Haaa, baru ler gigi dan gusi sihat walafiatt!

Sumber: Dr Izaza Mohd Zan
#tentanggigi
#doktorgigisihat

Tinggalkan Komen