Bila bayi kena selesema dan batuk, ibu bapa mana tak susah hati tapi tolong jangan mudah percaya bulat-bulat dengan petua tradisional yang banyak dikongsi di media sosial.

Bimbang pula kalau selesema anak yang awalnya tak teruk menjadi semakin melarat bila dibiarkan di rumah tanpa rawatan sepatutnya daripada doktor.

Perkongsian bermanfaat daripada Dr Rusyainie Ramli tentang apa yang sepatutnya dibuat oleh ibu ayah yang mempunyai bayi yang dijangkiti selesema dan batuk ini wajar diambil perhatian.

BAYI KENA SELESEMA DAN BATUK?

NAK BUAT APA?

Status saya ni panjang. Dr. Ninie memang tak reti berleter dan membebel pendek. Kalah mesingan kalau menaip.

Kentang adalah makanan. Ma saya kata, makanan tak boleh letak kat kaki. Tu tak ada adab namanya. Tak tahu lah mak orang lain. Lepas letak kat kaki, takkan nak guna untuk masak. Maka ia akan ke tong sampah. Membazir kan?

Kentang ada enzim nama polyphenil oxidase. Bila kita potong kentang, enzim ni akan bertindak balas dengan oksigen udara, dan ia akan tukar warna kentang ke warna perang. Bukan sebab kentang tu serap haba badan kita. Tu mitos!

PERCAYALAH SAYA KATA, kalau buat status mengarut macam ni, mesti selalunya bani jamu atau bani produk sampah yang seangkatan dengannya. Yang netizen pun, melantun-lantun la dok seru nama sekalian manusia lain untuk sama-sama percaya karut marut bani jamu. Aduh.

Bayi bawah umur 2 secara amnya tak ada ubat selesema dan batuk yang sesuai untuk dia. Kena bincang dengan doktor yang merawat ya.

Tapi sebagai mama yang pernah ada bayi, ya anak-anak saya juga melalui proses yang sama macam orang lain, bukan terus saja dah sekarang Tingkatan 1, saya boleh bayangkan gusarnya dan risaunya mak yang bayinya kena selesema dan batuk.

Mak ayah kena tahu yang bayi bernafas menggunakan hidungnya hampir sepenuhnya berbanding dengan mulut pada usia kurang 6 bulan, Maka, bila hidungnya tersumbat dengan hingus, memang lah dia sangat tak selesa.

Batuk selesema ni ambil masa juga nak baik. Boleh sampai seminggu.

JADI APA NAK BUAT UNTUK BANTU BAYI YANG KENA SELESEMA NI?

1. Bayi yang umur kurang dari 3 bulan, demam ke, batuk ke, selesema ke, tak kiralah simptom mana pun, WAJIB BAWA JUMPA DOKTOR SEGERA. Jangan simpan bayi kat rumah dan cuba rawat sendiri.
Kalau bayi tu dah besar sikit, kalau
– demam tu dah 3 hari
– bayi bernafas laju dan berbunyi semacam
– bayi susah nak bernafas, atau otot kat dada dan abdomen terperosok ke dalam bila bayi menarik nafas
– tak nak minum susu
– tak aktif macam biasa
– menangis dan merengek tak henti
Cepat-cepat bawa bayi jumpa doktor. Jangan dok dengar petua adik, makcik atau nenek bawang.

2. Bersihkan hingus bayi yang tersumbat tu. Caranya:
– Baringkan bayi. Pastikan kepala dia tinggi sikit.
– Picitkan 1-2 titik normal saline ke dalam 1 lubang hidung bayi. Pegang kepala bayi dengan tapak tangan lepas tu selama 10 saat. Nak elakkan kepala dia bergerak-gerak.
– Titiskan dekat lubang hidung yang satu lagi.

Titisan normal saline tu pun dah boleh bantu bersihkan mukus dalam hidung bayi.
Tapi kalau macam dah 2 ke 3 minit, hidung bayi masih macam tersumbat, boleh guna penyedut hingus bayi yang ada jual kat farmasi. Sekarang ada banyak jenis. Boleh bincang dengan pegawai farmasi, bergantung pada kaedah nak guna dan harga. Belajar cara guna yang betul dengan pegawai farmasi bila dah beli.

Ingat ya, sehari hanya boleh sedut hingus bayi tu 2 3 kali saja. Kang luka pula lapisan mukosa dalam hidung bayi. Dekat klinik kesihatan, memang ada normal saline ni. Doktor memang bagi untuk bayi selsema.

Jangan sedut hingus bayi dengan mulut mak sendiri. Sebab jangkitan kuman tu memang la berjangkit pada mak pula.

3. Pastikan bayi masih menyusu seperti biasa. Hidung tersumbat memang buat dia tak selesa nak minum susu. Jadi, paling senang, dah bersihkan hidung dia, boleh la bagi dia menyusu. Kalau dia tak nak, bawa jumpa doktor cepat-cepat sebab bayi senang sangat kena dehidrasi. Ni benda bukan main-main.

4. Bayi memang tak boleh keluarkan kahak sendiri. Otot dia belum cukup kuat. Satu cara yang boleh dibuat ialah, dengan gunakan wap air untuk kurangkan hidung tersumbat dan cairkan kahak. Kalau ada pemanas air dalam bilik air, buka pili air dan biar wap air penuh dalam bilik air. Duduk dengan bayi dalam bilik air tu dalam beberapa minit.

Kalau ada humidifier pun boleh guna. Cukup dengan air saja. Tapi kalau wap air yang baru mendidih tu jangan la guna, kang melecur pula bayi.

5. Atau, nak senang lagi, baringkan bayi dengan badan terlangkup ke bawah, tepuk-tepukkan belakang bayi dengan tapak tangan yang berbentuk berkaup. Jangan risau kalau bayi telan kahak dia, tu normal.

6. Tolonglah basuh tangan dengan kerap. Nak pegang bayi, basuh tangan. Lepas pegang bayi, pun basuh tangan sekali lagi. Jangan dok cium-cium bayi yang tengah sakit tu. Ajar anak-anak yang lain perkara yang sama. Sebab kita tak nak satu keluarga pula sakit.

7. Kalau bayi demam, boleh bagi ubat paracetamol jenis sirap untuk kurangkan demam dia. Pastikan dos tu betul ikut berat bayi dan berikan ikut jarak waktu yang konsisten, 6 jam sekali. Macam saya kata mula-mula tadi, kalau demam tu masuk 3 hari, terus pergi jumpa doktor.

Hujungnya, apa-apa pun, bawa lah bayi bawa jumpa doktor ya kalau bayi sakit dan kita macam tak pasti keadaannya ok ke tak.

Tolong jangan tanya soalan konsultansi pasal bayi kalian di status saya. Saya takkan jawab soalan kalian. Bukan sebab sombong. Tapi saya kena jaga etika saya.

Sumber: Dr. Rusyainie Ramli

Tinggalkan Komen