“Dah sehabis baik mummy jaga kandungan kali ini, namun Allah juga lebih mengetahuinya. Mummy reda sayang..” Walaupun dah hampir sebulan pemergian anak syurga ketika usia kandungan 24 minggu, Puan Shahirah Ruslan akui masih sukar untuk lupakan segala kenangan ini.

Menerusi perkongsiannya di Kelab Ibu Hamil & Bersalin Malaysia, pemergian cahaya mata keduanya iaitu Nur Aufa Eryna Binti Muhammad Akmal Faris selepas dilahirkan ketika kandungan cukup-cukup 6 bulan memang tak disangka sama sekali.

Rasa sakit perut, air ketuban pecah

4 Februari mummy dah rasa perut tak sedap, nak bangun tapi tak berani. Bila papa sampai rumah dan mummy berdiri terus air ketuban pecah. Banyak sangat air keluar sampai boleh kata banjir juga la ruang tamu.

Papa telefon ambulans cakap isteri leaking. Mummy gerak ke hospital naik ambulans dengan sakit contraction 2/10. Sampai sahaja hospital terus masuk dewan bersalin. Jalan dah buka 4cm tapi mummy dah tak rasa sakit.

Mummy duduk dalam dewan bersalin dari pukul 2 sampai 6 petang. Mummy tetap tak ada rasa contraction dan tanda-tanda nak bersalin. Pukul 6 doktor pindah dari dewan bersalin ke wad biasa untuk pemerhatian. Bermulalah mummy kena cucuk antibiotik dengan dexa. Dexa mummy sempat dapat dua dose sahaja untuk adik.

Dah rasa kaki baby dekat laluan

6 Februari, pagi tu mummy rasa sakit bawah perut. Rasa macam ada gerak-gerak dekat laluan mummy tu. Mummy panggil doktor, doktor kata dah 5cm dekat 6cm. Dah rasa kaki bayi dekat laluan tu. Allahukbar nasib mummy tak bangun pergi kencing. Kalau tak mesti adik jatuh dah.

Pukul 8 pagi mummy ditolak masuk ke dewan bersalin dan naik terus atas katil sebab memang tak boleh nak bangun apa. Mummy sakit dan kaki baby pun dah keluar dari laluan. Mummy teran banyak kali sampai adik keluar.

Masa lahir baby tak menangis tetapi buka mata 

IKLAN

Kongsi Shahirah lagi, dia sedar semasa anak perempuannya itu dilahirkan, bayi tersebut tidak menangis dan hanya bergerak. Tambahnya, anaknya juga turut membuka mata. Berat bayi ketika lahir hanya 580 gram sahaja dan dia melahirkan bayi tersebut tepat 24 minggu.

“Allahuakbar, kecilnya kamu sayang”

Pukul 8.15 adik dilahirkan. Doktor tarik uri tapi tali pusat terputus dan tertinggal dekat dalam. Doktor korek untuk keluarkan uri dan masa ini mummy sangat sakit. Lepastu doktor cakap puan kami bagi ubat tidur dulu sebab kami nak keluarkan uri yang tersangkut dekat dalam. Yang mummy ingat doktor suruh tanda tangan surat sebelum mummy tak ingat apa dah.

Sedar-sedar, mummy sudah di atas katik wad biasa dengan jarum kiri kanan. Pada pukul 9 malam, papa datang dekat mummy. Kebetulan doktor nicu telefon dan beritahu papa dan mummy boleh tengok adik. Papa terus pergi ambil kerusi roda dan bawa mummy naik atas. Allahuakhbar kecilnya kamu sayang. Mummy sampai dekat awak, awak tengah buka mata. Good girl anak mummy papa sorang ni.

Papa sempat iqamat

IKLAN

Semasa berada di nicu, Shahirah memberitahu bahawa suaminya sempat iqamat kan anak mereka dan doktor masih belum memberitahu lagi mengenai anak syurganya itu. Keesokan harinya, dia diberitahu bahawa sudah boleh pulang ke rumah. Namun, sebagai seorang ibu dia berasa risau untuk meninggalkan anak syurganya itu. Lebih-lebih lagi, anak kecil itu sedang bertarung nyawa di nicu.

Buah pinggang rosak

Ujarnya lagi, sebelum pulang ke rumah, doktor telah meminta untuk berjumpa dengan mereka berdua. Pada waktu itu, doktor telah memaklumkan bahawa buah pinggang anak mereka telah rosak. Manakala, keadaan jantung dan paru-paru masih lagi baik. Jelas doktor lagi, mereka tidak tahu berapa lama bayi tersebut mampu bertahan.

“Doktor beritahu, jantung adik terhenti”

Selepas berjumpa dengan doktor, mummy dan papa pulang ke rumah. Pada waktu 10.30 malam pula, doktor memberitahu bahawa adik sudah tenat. Papa dan mummy terus ke hospital. Doktor cakap jantung adik terhenti masa Maghrib tadi. Doktor dah buat CPR dan adik kembali macam biasa. Malam itu mummy duduk di hospital. Doktor cakap walau apa jua yang jadi mummy dan papa kena terima dengan redha. Masa ni mummy dah tak keruan. Tapi mummy tengok adik macam tengah sakit dan adik bernafas ada keluar darah-darah dekat wayar pernafasan masa tu. Tak sanggup mummy tengok adik sakit.

Mummy cakap dekat doktor andai kata terjadi sekali lagi jantung adik terhenti, doktor janganlah buat cpr. Sebab memamng mummy tak sanggup tengok tubuh anak mummy sebesar botol air mineral itu ditekan-tekan di dada untuk buat cpr. Cukuplah sekali itu sahaja.

IKLAN

Hilang segala kesakitan adik, pergilah mummy reda

Pada 8 Februari, Shahirah memberitahu bahawa anaknya sudah berada dalam keadaan yang sangat teruk dan tenat. Doktor telah memberikan oksigen ventilator kepada anaknya. Namun, keadaan pendarahan dalam otak anaknya sudah berada di tahap yang ketiga.

Pukul 3 petang macam itu, mummy perasan jururawat masukkan buku pink, pampers dalam plastik. Mummy rasa tak sedap hati. Berat jari kaki mummy nak melangkah masuk ke dalam. Masa jururawat suruh mummy duduk, mummy nampak mereka dah balut adik dengan kain putih. Allahuakhbar, mummy lambat sampai dekat adik. Adik hembuskan nafas sebelum mummy sempat jumpa adik. Maafkan mummy.

Alhamdulillah urusan pengebumian anak syurga mummy telah dipermudahkan. Sebelum itu, mummy pegang adik, cium adik puas-puas sebab itulah kali pertama dan terakhir mummy boleh pegang adik..Terima kasih sayang kuat untuk mummy sampai adik hembuskan nafas terakhir.

**Dapatkan kelengkapan anak pada harga istimewa, klik sini

Kredit: Shahirah Ruslan & Kelab Ibu Hamil & Bersalin

ARTIKEL MENARIK [Bagi Yang Masih Menanti & ‘Plan’ Tambah Anak, Dr Hamid Kongsi Cara Mudah Hamil]

LAGI ARTIKEL MENARIK [Beri Nama Anak, Bukan Sedap Sebut. Tengok Maknanya Kerana Itu Dianggap Satu Doa]

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)