Ibu bapa diminta berwaspada dan terus membawa anak-anak ke pusat rawatan atau hospital jika mereka mengalami demam, selesema dan batuk berpanjangan. Ini kerana pemberian ubat tanpa nasihat doktor boleh memudaratkan anak jika betul disahkan mengalami jangkitan virus.

Makan ubat demam, batuk atau seumpamanya yang dibekalkan oleh doktor. Sekiranya demam anak masih tak kebah dan suhu tinggi, bukan sewenang-wenangnya ibu bapa boleh gunakan ubat masuk punggung.

Gambar Hiasan

Ini kerana jika tersilap beri boleh memberi kesan lebih buruk pada anak itu sendiri. Perkongsian dari seorang ibu di Facebook Cik Naomey ini menjelaskan jenis ubat yang sepatutnya diberikan jika anak demam.

Haritu Asya demam, ada terbaca tentang ubat demam yang boleh menyebabkan radang otak jika diambil oleh pesakit yang disahkan dijangkiti demam influenza.

Bila dengar macam ni rasa takutlah jugak, lepastu saya pergi farmasi untuk bertanya lebih lanjut.

Nasib baik akak Pharmacist tu peramah sangat, dia siap amik contoh ubat dan bagi penerangan pasal isu yang tengah viral sekarang.

Katanya so far ubat demam jenis makan semua selamat, tapi untuk yang sumbat di punggung budak yang bertulis DICLOFENIC SODIUM memang tak digalakkan, sebab boleh menyebabkan kematian otak pada pesakit yang mengalami demam Influenza.

Gambar yang atas Contoh ubat ada kandungan tersebut, ubat ni pharmacist tu yang tunjuk kat saya.

Katanya paling selamat makan saja ubat demam yang tulis Paracetamol.

p / s : Kalau suhu panas sangat dan mendadak naik, boleh guna ubat insert tu yang bertulis PARACETAMOL 125mg ( atas saranan doktor ).

Namun nak lagi selamat, makan ubat demam jenis sirap je dan sentiasa minta nasihat doktor. Sebab ubat ni ada banyak jenis, pastikan beri kepada anak yang berlabel Paracetamol sahaja sekiranya disahkan demam Influenza.

Sumber: Cik Naomey