Anak sakit, batuk, selesema bukan sahaja memberi kesan pada anak itu sendiri tetapi turut memberi kesan kepada ibu bapa untuk berjaga malam sehingga ada yang tak mendapat rehat yang cukup.

Jadi sebagai salah satu ikhtiar, boleh cuba petua minyak bawang putih yang dikongsikan oleh Puan Yatie Eimra ini untuk membantu menyembuhkan batuk dan selesema anak kecil.

 

Bawang putih dikupas kulit, dihiris nipis & dibiarkan seketika (5-10 minit).

Saya nak share cara saya buat minyak bawang putih. Cara saya berbeza sikit sebab bawang putih digoreng dalam minyak. Arwah nenek saya dulu bidan kampung dan buat minyak urut sendiri. Herba/akar kayu semuanya digoreng dalam minyak & dibiarkan merenih lama supaya khasiatnya larut ke dalam minyak & tahan lebih lama. Sy adaptasi cara arwah untuk buat minyak bawang putih ni lak semoga dengan perkongsian ni, dikurniakan pahala buat arwah.. Aamiin..

Bahan-bahan:

1 cawan (250 ml) minyak zaitun (sy guna extra virgin olive oil)

1 labu bawang putih

1-2 helai daun salam (segar/kering)

Goreng daun salam & bawang putih dalam sedikit sahaja minyak zaitun (agak² tenggelam je) dengan api yang sangat perlahan hingga garing. Jangan sampai hangit ye, nanti banyak khasiat bawang putih hilang. Sebab tu api kena kecil.

 

Cara-cara:

  1. Bawang putih dikupas kulit, dihiris nipis & dibiarkan seketika (5-10 minit).
  2. Goreng daun salam & bawang putih dalam sedikit sahaja minyak zaitun (agak tenggelam je) dengan api yang sangat perlahan hingga garing.
  3. Masukkan bahan-bahan tadi ke dalam bekas kaca & tambah minyak zaitun selebihnya (minyak zaitun akan hilang khasiat dlm suhu terlalu tinggi, sebab tu guna sikit je untuk goreng). Kacau agar sebati & biarkan suam.
  4. Masukkan dalam botol kecil (travel bottle) untuk kegunaan harian.

 

Masukkan bahan² tadi ke dalam bekas kaca & tambah minyak zaitun selebihnya (minyak zaitun akan hilang khasiat dlm suhu terlalu tinggi, sebab tu guna sikit je utk goreng). Kacau agar sebati & biarkan suam. – Masukkan dalam botol kecil (travel bottle) untuk kegunaan harian. *sebaik²nya biarkan minyak terendam semalaman atau 8-12 jam sebelum di masukkan dalam botol travel (saya biarkan 24 jam sebelum masukkan dalam botol)

KEGUNAAN

Untuk ditambah ke dalam masakan

Mommies yang mempunyai masalah anak kurang berat badan, tambahkan sesudu minyak ni ke dalam masakan (selepas selesai memasak) untuk menambah kalori. Daun salam bukan sahaja memberikan aroma yang enak tetapi meningkatkan selera makan si manja

Pengganti tumisan bawang putih dalam masakan

Mommies yang kesuntukan masa, gunakan je sedikit minyak ni/bawang putih goreng untuk menumis. Dapat jimat masa — tak perlu lagi tambah bawang putih.

Urut perut dengan minyak bawang putih & tungku perut untuk masalah perut kembung

Mengurangkan demam/sakit tekak, batuk & mencairkan kahak

Bawang putih membantu menguatkan antibodi badan dan melawan penyakit. Sapukan minyak pada bahagian dada, belakang badan & paling penting tapak kaki. Lakukan sekurang-kurangnya 2 kali sehari. Untuk sakit tekak & batuk, boleh juga sapukan minyak ni dibahagian bawah dagu & sekitar leher untuk kesan yang lebih cepat.

Kalau anak demam panas & terdesak (takde bahan lain), boleh campurkan 2-3 sudu minyak ni dalam air lap badan. Kalau tambah lemon lagi bagus

Mengurangkan selsema

Rebus air & masukkan beberapa sudu minyak bawang putih. Hidu wap selama 15-20 minit. Bagi anak kecil, tiarapkan di atas riba. Mommies perlu pastikan hidung anak menghidu wap. Bawang putih adalah antibiotik terbaik, daun salam pula membantu mengurangkan masalah berkaitan pernafasan.

 

Sekarang saya gunakan minyak bawang putih & daun sirih untuk redakan batuk berkahak. Fydh pun dah tak pernah ambil neb lagi sekarang ni..

Menghentikan bersin

Sapukan minyak pada hidung & batang hidung. Bersin akan beransur-ansur kurang. Bagi yang mengalami gatal dalam hidung/resdung, titiskan sedikit minyak bawang putih ke dalam hidung (bahagian tepi) untuk kurangkan gatal.

Boleh juga guna sebagai insect repellent masa balik kampung tu..

Sebagai mosquito repellent

Bawang putih sangat efektif digunakan sebagai repellent kerana baunya yang kuat tidak digemari oleh nyamuk.

Mengurangkan gatal akibat gigitan nyamuk/alahan/eczema

Kedua-dua bawang putih & daun salam mempunyai efek anti inflamasi & boleh mengurangkan gatal.

Sapukan ditempat gatal & urut agar minyak meresap ke dalam kulit. Lakukan beberapa kali hingga gatal hilang.

Fydh ada mild eczema. Tiap kali tersalah makan je, mulalah badan naik gatal-gatal.

❇Nota:

Anak saya ada ekzema dan saya sapukan minyak ni setiap hari dan setiap kali ekzema dia flare. Alhamdulillah, ekzema dia cepat surut bila sapu dengan konsisten.

Mengelakkan & mengurangkan ruam lampin.

Bayi yang mempunyai kulit sensitif mudah terkena ruam lampin. Pastikan kerap menukar lampin kerana air kencing bayi menyebabkan ruam semakin gatal. Bersihkan punggung bayi (sebaik-baiknya guna air) & sapukan minyak sebelum dipakaikan lampin baru.

Mempercepatkan proses penyembuhan luka

Bersihkan luka & sapu minyak sebelum balut luka. Khasiat bawang putih sebagai antibakteria mengurangkan risiko jangkitan & daun salam mempercepatkan luka sembuh.

❇Nota: Pentingnya goreng bawang putih hingga garing adalah untuk kurangkan ‘pedas’ atau ‘pijarnya’. Bawang putih yang tak digoreng garing akan membuatkan rasa pedih apabila disapu tempat luka/berdarah.

Lepas tuam dengan telur rebus, sapu & urut dahi yang benjol gunakan minyak ni

Mengatasi bibir kering & merawat ulser mulut/mata ikan/sariawan

Kerap sapukan minyak pada bibir yang kering/bahagian yang terkena ulser.

❇Nota: anak saya pernah terjatuh & bibir belah dalam luka akibat terkena gigi. Si kecik ni langsung tak nak makan/minum susu sebab luka bibirnya dah jadi ulser. Dalam 3-4hari je ulser dia dah kering dengan penggunaan sekurang-kurangnya 2x sehari.

Melebatkan rambut/mengurangkan rambut gugur

Mommies yang ingin anak rambut lebat, rajinlah lumurkan minyak ini pada rambut. Minyak zaitun sendiri terbukti mempunyai pelbagai khasiat untuk rambut, ditambah pula dengan kandungan gizi yang tinggi dalam bawang putih mampu menguatkan & melebatkan rambut. Gabungan daun salam — digunakan dalam perubatan ayurvedic untuk menguatkan rambut/mengurangkan rambut gugur. Mommies pun boleh guna sendiri untuk kurangkan rambut gugur lepas bersalin tu.. Lumur pada rambut & biarkan sekurang-kurangnya 15 minit sebelum cuci rambut.

Merawat cradle cap (kulit kepala berkerak)

Untuk merawat bayi yang mempunyai masalah cradle cap (kulit kepala berkerak seakan-akan kelemumur, bertompok kecoklatan & berminyak), sapu minyak & urut lembut kepala bayi. Biarkan dalam 15min-30min untuk melembutkan kerak. Sikat kepala bayi dengan sikat untuk menanggalkan kerak. Syampu rambut bayi seperti biasa. Lakukan beberapa kali sehingga cradle cap benar² hilang.

❇Nota: Cradle cap kerap berulang & selalunya akan hilang sendiri apabila bayi mengjangkau usia setahun tapi ada jg yg lebih lama. Si kecik ni sendiri dah nk masuk 2 thn pn, masih ade cradle cap. Sebelum ni guna santan/minyak baby biasa. Lepas beberapa lama jadik balik walaupun kerap syampu. Semenjak amalkan sapu minyak bawang putih ni kat kepala, nampak perubahan ketara. Cradle cap makin berkurang & alhamdulillah sekarang dah tak de.

Bonus untuk mommies – sebagai homemade make up remover. Untuk buat make up remover, campurkan 1 bahagian minyak + 3 bahagian air dalam bekas/botol. Bukan sahaja berfungsi tanggalkan mekap, tapi mengecutkan jerawat & memudarkan parut juga. Pastikan goncang bekas sebelum digunakan ye..

Untuk jenis kulit berminyak, boleh campurkn sebatang kayu manis ke dalam botol.

*Menurut Dr. Zubaidi bawang putih perlu dipotong & dibiarkan seketika kerana bawang yang telah dipotong/dilenyekkan akan mengalami proses enzimatik yang akan menukar bahan alliin kepada allicin, yang sangat bermanfaat pada tubuh.

*Penggunaan minyak ni hanya sebagai alternatif. Dapatkan khidmat doktor sekiranya gejala berterusan

*Tindakbalas tubuh tidak sama bagi setiap individu. Mungkin ada yang cepat/lambat nampak kesan

*Anak yang tak serasi dengan minyak zaitun, boleh ganti minyak kelapa dara (evco)

*Untuk simpan lama, pastikan bawang putih terendam dalam minyak sepenuhnya untuk elakkan bawang berkulat. Jika minyak tinggal sikit, boleh keluarkan je bawang putih.

*Sebaik-baiknya gunakan minyak bawang putih yang direndam semalaman bersama hirisan bawang putih untuk lebih efektif.

Sumber: Yatie Eimra

Tinggalkan Komen