Penyakit kaki tangan dan mulut  (HFMD) merupakan penyakit berjangkit yang disebabkan jangkitan virus. Pesakit selalunya akan mengadu ulser yang banyak di dalam mulut berserta ruam di tangan dan kaki. Penyebab kepada penyakit ini adalah disebabkan 2 jenis virus iaitu virus Coxsackie dan virus enterovirus.

Virus coxsackie sangat mudah menjangkiti orang lain. Ia boleh merebak dengan cara sentuhan kepada cecair daripada mulut dan hidung pesakit yang dijangkiti virus tersebut.

 

Virus tersebut akan masuk ke dalam saluran limfa melalui kulit dibahagian mulut dan lapisan usus. Daripada saluran limfa itu ia akan merebak ke kalenjar limfa dan masuk ke dalam darah. Kemudian, virus akan merebak ke seluruh badan terutamanya kawasan kulit dan lapisan mulut. Disitulah, ruam penyakit kaki, tangan dan mulut akan terbentuk dan virus itu bersedia menjangkiti orang lain.

Bagaimanapun ada rawatan awal boleh dilakukan sebelum penyakit ini berjangkit pada orang lain. Melalui perkongsian ibu ini, Norkhairunnisah Aziz mungkin boleh dijadikan panduan bersama sebelum virus merebak menjadi lebih teruk.

Hari kedua di bahagian kaki.

Rasa bersalah pulak kalau tak kongsi cara nak kurangkan jangkitan HFMD. Disebabkan ramai tanya, saya kongsi secara umum.

Bahagian tangan. Tak sempat nak naik dah kena berus

HFMD sejenis penyakit wabak melalui direct contact, air liur, hingus, najis, apa-apa cecair dari orang yang sudah dijangkiti. So kita kadang tak tahu apa yang kita pegang, sentuh, main bekas orang yang dah dijangkiti.

Bahagian mulut, pun tak sempat naik dah kena sental.

Disebabkan kami anak beranak jenis tak reti duk rumah, iman pun jenis nak main kat taman. Merata-rata jalan, so tak dapat kita nak ngelak. Kalau terkena kita rawat dengan cepat, takkan nak kurung dia kat rumah sampai wabak ni xde, mau setahun tak keluar rumah.

Ini hari ke3. Lepas gosok2 dengan sabun, esok nya dia kecut.
Hari ke4. Bintik2 dah mula kering.

So anak saya pun antara salah seorang mangsa terkena jangkitan HFMD. Cuma tak pasti kena kat mana sebab kami memang tak de had bagi dia main, main di taman permainan setiap hari.

Ni di bahagian tangan.

Inspektor kesihatan syak jangkitan terkena sama ada di taman permainan dia selalu main atau lift yang kami guna untuk hantar dia ke rumah pengasuh. Sebab blok kami pun sebelum tu dah ada 2 orang kanak-kanak dijangkiti HFMD. So mungkin kami kongsi lift dan taman mainan yang sama juga boleh berisiko dijangkiti.

Alhamdulillah kami cepat bertindak ,masa mula-mula ada bintik2 merah kami ingat cuma kena gigit nyamuk. Tapi disebabkan HFMD tengah wabak, kami terus bagi treatment sendiri. Tak susah mudah ja untuk kurangkan dia merebak ke tangan kaki dan mulut. Supaya tak teruk.

Sabun badan

1stly kena mandikan dia dengan lifebuoy, saya gosok sental dia dengan lifebuoy sampai berbuih-buih dan biarkan 30saat-1 minit. Lepas tu bilas balik. 1 hari 3-4 kali dia mandi.

Pencuci lantai
Pencuci baju dettol

2nd cuci rumah dengan dettol, buka semua cadar, sarung bantal, sarung kusyen, carpet, baju semua kami basuh dengan dettol. Setiap pagi sebelum dia bangun kami mop rumah dan lap mainan, sofa, meja makan dengan pencuci dettol.

Calamine zinc oxide + menthol lotion untuk sapuan.

3rd lepas mandikan dia saya sapukan dia dengan Calamine Zinc Oxide + menthol supaya dia tak rasa gatal-gatal nak garu semua. Ubat ni untuk kurangkan rasa gatal dan rasa dia sejuk-sejuk.

Gengigel spray untuk ulcer mulut

4th masa hari pertama dia kena dalam anak tekak dia ada ulcer tapi tak banyak, kami gunakan Gengigel Spray untuk hilangkan ulcer, 30 minit lepas tu dia dah rasa lega boleh makan minum macam biasa. Boleh juga gunakan AftaMed Spray. Kat sini dah habis, so saya guna Gengigel spray je.

Aftamed spray untk ulser mulut

5th jangan lupa bawa ke klinik untuk dapatkan notification dan cuti kuarantin 5 hari.

Senang ja kan, yang penting kita kena hapuskan punca dia dulu baru boleh anak-anak cepat baik dan jangkitan tu terus terbantut nak merebak. Kalau kita sibuk treat anak tapi punca utama dia kita tak hapuskan, dia akan kembali dijangkiti lagi. So rajin dengan tak je nak kena buat semua ni supaya dapat elakkan mereka sengsara.

Ps:/ HFMD tiada ubat lain selain dari Kebersihan.

*Ini adalah tip bagi mereka yang sudah dijangkiti.

Sumber: Norkhairunnisah Aziz

Tinggalkan Komen