Sebagai ibu bapa tolong jangan ambil mudah bab pemakanan anak. Jika salah bagi makanan yang tak sepatutnya kepada anak ia jadi puca anak degil dan malas!

Jarang kita tengok kanak-kanak tak makan gula-gula, coklat dan aiskrim. Sejak mula diperkenalkan dengan makanan pejal, anak anda tak tahu pun apa rasanya makanan manis tersebut. Sebenarnya bila mereka mula kenal ‘jajan’ itu?

Lupa pula, kita sendiri sebenarnya yang memperkenalkan makanan tersebut kepada anak-anak. Lepas itu bila mereka sudah ketagih makanan tak menyihatkan itu kita pula yang bising dan larang mereka memakannya.

Perkongsian tentang keburukan pengambilan makanan dan minuman tidak berkhasiat di kalangan kanak-kanak patut diberi perhatian oleh para ibu bapa. Ingatlah yang anak-anak suci dan bersih. Kitalah yang mencorakkan warna mereka. Jadi, coraklah dengan warna yang indah termasuk dalam bab pemakanan.

Anak ialah apa yang mereka makan

Ibu bapa yang ada anak kecil, jika anak-anak masih bersih daripada makanan dan minuman tidak berkhasiat, JANGAN SESEKALI DEDAHKAN mereka dengan makanan dan minuman perosak itu.

+ Jangan sesekali MEMULAKAN memberikan jajan, keropok, aiskrim

+ Jangan sesekali MEMULAKAN memberikan air-air manis

+ BILA DAH MULA sekali, akan ada kali kedua, ketiga keempat dan seterusnya.

+ Pergi kedai jangan biasakan diri membeli jajan untuk anak-anak. Mereka akan meminta-minta lagi dikemudian hari

+ Kawal pemakanan anak-anak dari segi pengambilan kalori, gula dan sebagainya

Anak kami dah biasa makan dan minum, macam mana nak buat ye?

Biar lambat asal buat

Nasihat kami mudah je

+ Mulakan dengan KURANGKAN minuman dan makanan manis untuk anak-anak khususnya minuman coklat. Sebab apa coklat sahaja?.

+ Sebab jarang anak-anak minum neskepe, teh dan kopi.

+ Majoriti dirumah ada minuman coklat bukan? Dan Coklat yang dijual di pasaran banyak yang mengandungi kandungan gula yang tinggi.

Maka kurangkan dahulu. Jangan terus tak bagi sebab anak-anak akan memberontak kerana minuman manis telah sebati dengan diri mereka.

Ikuti pula dengan kurangkan pengambilan, minuman bergas, bergula, dan bersusu pekat (selain susu segar)

Kemudian boleh ikut perlahan-lahan asingkan jajan, aiskrim dan gula.

+ Amik masa sikit. Takpe. Ikut pepatah omputih, “Better late than never”

+ Terangkan pada mereka makanan dan minuman itu tak elok untuk kesihatan.

+ Tunjukkan kesan-kesan buruk yang terjadi pada diri mereka seperti gigi yang rosak, badan gemuk dan sebagainya

+ ULANG

+ ULANG

+ ULANG

+ ULANG-ULANG Nasihat anak-anak. Jangan putus asa

+ Lepas dan perlahan-lahan berjaya kurangkan, perlahan-lahan tarik pula. Lama-lama anda boleh ucap bye bye pada makanan dan minuman tersebut

+ Bila dah berjaya, JANGAN sesekali dibawa masuk dalam rumah tayang depan anak.

+ Mak ayah nak makan jangan makan depan anak. Pandai-pandai simpan.

Kami tahu ramai ibu bapa memberikan anak-anak kecil mereka minuman malt coklat Mi*o.

+ Tahukah anda minuman malt coklat Mi*o tidak dibenarkan untuk diminum oleh anak-anak prasekolah (majoriti umur 5-6 tahun)? Ini bukan rekaan. Pekerja lori Mi*o sendiri menyatakan minuman ini tidak boleh diminum oleh murid-murid prasekolah semasa mereka datang kat sekolah. Katanya nak minum juga itu tanggungjawab cikgu prasekolah yer…

+ Tapi kita dirumah masih menyajikan minuman tersebut untuk anak-anak kecil. Malah ada yang siap membawa bekal.

+ Coklat-coklat lain pun sama. KURANGKAN

+ Coklat memang memberikan tenaga, sesuai untuk orang yang mahu kekal aktif.

+ Tetapi dalam masa sama ia mengandungi gula yang tinggi. Kerana hakikatnya Koko Asli tidak semanis air coklat yang telah diproses

+ Mungkin OK untuk orang dewasa, tidak ok untuk anak-anak kecil.

Makanan manis punca anak bermasalah

BERINGATLAH

+ Elok makanan yang anda beri, maka eloklah perkembangan tubuh dan minda mereka

+ Tak elok makanan yang anda beri, meranalah mereka

Apa yang mereka makan mempengaruhi diri mereka

+ Jangan tanya kenapa anak-anak anda susah masuk belajar

+ Malas

+ Degil

+ Hiperaktif

Badan risiko

+ Gemuk

+ Kencing manis

+ atau lain-lain penyakit di usia muda

+ Tepuk dada, tanya diri sendiri makanan apa yang anda beri pada mereka sejak kecil.

Jagalah kesihatan mereka semasa kecil ni. Kesian woo anak bila dah bersekolah nanti badan dah obes, belajar pun susah masuk, degil, takut2 dibahan..hurm..

Jiran-jiran, mak pak sedara, atau sapa2 yang baca tolonglah JANGAN BAGI ANAK-ANAK KAMI atau ANAK ORANG LAIN gula-gula, jajan apa benda tu semua.

Sumber: Facebook Ibu Bapa Prihatin

Tinggalkan Komen