Kadang-kadang kita sebagai ibu bapa dah buntu apa lagi aktiviti yang boleh anak-anak lakukan sepanjang dia berada di rumah ini sementara belum ke sekolah. Anda boleh buat 10 aktiviti ini bersama anak-anak yang dikongsi oleh Puan Aishah Kassim, speech pathologist.
Aktiviti yang terakhir, anda boleh biarkan jika anak bosan supaya dia boleh lebih kreatif untuk mencipta permainan mereka sendiri.
MAIN DI LUAR
AKTIVITI SENI
AKTIVITI MOTOR KASAR
AKTIVITI MOTOR HALUS
AKTIVITI SENSORI
BANTU BUAT KERJA RUMAH
BERKAWAN
BACA BUKU
MENYANYI, MENARI & MENGAJI
BORING
Kredit: Aishah Kassim
Followers Pa&Ma yang nak dapatkan barangan penjagaan diri boleh klik di SINI
Download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
Biar Betul, Guru Tadika Punca Anak Tidak Mahu Ke Tadika?Jangan Terkejut. Baca Ulasan Pakar Kanak-Kanak Ini Dulu!
Oleh sebab setiap kanak-kanak itu mempunyai sikap yang berbeza kerana mempunyai latar belakang keluarga berlainan, maka setiap guru harus mempunyai pelbagai pendekatan untuk mengendalikan kanak-kanak di tadika. Maklumlah kanak-kanak ini macam-macam perangai.
Jadi, bukan mudah sebenarnya nak jadi cikgu tadika. Bukan setakat mengajar tetapi psikologi kena mantap!
Pakar Pendidikan Awal Kanak-Kanak, Prof Madya Dr. Bustam Kamri memberitahu ibu bapa perlu tahu peranan guru-guru tadika supaya jika anak tidak pandai membaca dan menulis, pihak tadika tidak disalahkan. dapat bekerjasam. Berikut 11 sikap yang sepatutnya mesti ada pada guru-guru tadika.
1.Guru-guru di tadika harus mempunyai ilmu pendidikan awal kanak-kanak untuk mengendalikan pelbagai situasi ini seperti tidak mahu ke tadika, takut guru dan sukar memahami pembelajaran dalam kelas.
2.Setiap guru tadika harus mempunyai ciri-ciri yang positif supaya dapat mengendalikan kanak-kanak dengan mudah dan dapat mengelak sebarang konflik pada diri kanak-kanak.
3.Guru perlu memupuk keyakinan kepada kanak-kanak supaya perkembangan emosinya tumbuh tanpa sebarang tekanan sewaktu menghadapi pembelajaran.
4.Pendekatan komunikasi dengan kanak-kanak tadika adalah berbeza dengan kanak-kanak yang telah berusia di sekolah rendah.
5.Guru yang tidak terlatih dan tidak mempunyai ilmu pendidikan awal kanak-kanak biasanya tidak dapat membezakan cara pendekatan yang diperlukan oleh kanak-kanak tadika.
6.Guru dipertanggungjawabkan untuk memupuk dan menyemai minat belajar di peringkat awal pembelajaran yang tidak formal. Biar pun kelihatan mesra tetapi tegas dalam menjalankan tanggungjawab untuk mendidik kanak-kanak mengikut tahap keupayaan usia kanak-kanak. Guru perlu memikirkan kesesuaian bahan pengajaran, minat dan perkembangan yang bersesuaian mengikut peringkat usia.
7.Hari pendaftaran dan perkenalan bersama kanak-kanak sepatutnya digunakan sepenuhnya oleh guru yang bertanggungjawab untuk memastikan keselesaan dan keserasian kanak-kanak bersamanya. Sekiranya pada hari pertama kanak-kanak tidak selesa bermakna ada sesuatu yang perlu diberi perhatian.
8.Kadangkala terdapat guru yang terus memberi arahan dengan nada suara yang agak meninggi menyebabkan kanak-kanak tidak begitu selesa.
Melarang dan menegah menyentuh peralatan di dalam kelas pada hari pertama menyebabkan kanak-kanak berkeadaan serba salah dan tertekan.
9.Sebaik-baiknya adakan aktiviti sambil memberi peluang kanak-kanak membuat pilihan peralatan yang digemari. Jadikan aktiviti pada hari pertama sesuatu yang menjadi ingatan indah kepada kanak-kanak.
10.Penyampaian pengajaran perlu diberi perhatian pada minggu pertama. Pendekatan bermain sambil belajar sepatutnya diberi penekanan kepada kanak-kanak tadika bukan mengajar secara formal di tahun satu sekolah aliran perdana. Segala aktiviti berpusatkan main seperti nyanyian, bercerita, meneroka dan aktiviti luar bangunan. Guru yang bertauliah dan mendapat pendidikan awal kanak-kanak sepatutnya mengaplikasikan pendekatan tersebut dalam pengajarannya.
11.Pihak pengurusan dan guru tadika perlu menjalin kerjasama dengan ibu bapa. Ibu bapa perlu memberi kerjasama sepenuhnya jika anaknya menimbulkan masalah apabila dimaklumkan oleh pengurusan tadika. Begitu juga dipihak pengurusan perlu memberi perhatian tanpa ada perasaan menyisihkan kanak-kanak apabila pihak ibu bapa memberi teguran.
Kesimpulannya, guru tadika yang berkecimpung dalam bidang pendidikan awal kanak-kanak peranannya amat besar dalam memupuk minat dan menyuburkan perkembangan kanak-kanak dalam aspek bahasa, fizikal, kognitif, estetika dan emosi. Pada peringkat ini pendidikan awal perlu diberi perhatian sebagai asas pencambahan kepada perkembangan kanak-kanak yang akan berterusan sehingga ke peringkat pendidikan formal. Jadikanlah pendidikan awal sebagai isyarat bahawa belajar itu menyeronokkan dan tidak membosankan kepada diri kanak-kanak.
Download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
Selalu Bawa Main Pantai Atau Sungai, Anak Jadi Lebih Berani Dan Aktif
Aktiviti bermain tanpa permainan mahal pun boleh bantu perkembangan otak kanak-kanak supaya lebih bijak, asalkan ibu bapa tahu caranya.
Antara permainan yang sangat baik mengasah minda anak mengikut kajian pensyarah universiti dari US yang dikongsikan oleh Eddy Rusdi adalah:
MENAMPAL
Permainan menampal bentuk dan warna boleh mengasah minda anak anda untuk meminati matematik. Malah anak anda akan lebih cepat berfikir apabila berhadapan dengan soalan kiraan.
MEMBALING OBJEK KE DALAM BAKUL MENGIKUT WARNA
Permainan ini akan meningkatkan fokus anak anda pada sesuatu tugasan. Malah anak anda tidak cepat bosan pada sesuatu tugasan.
MENGUMPUL OBJEK KE DALAM RUANG YANG DISEDIAKAN
Permainan ini akan menjadikan anak anda lebih berdisiplin dan tersusun. Malah anak anda akn rajin menngemas barang-barangnya.
PERMAINAN MENYUSUN MENGIKUT KIRAAN
Permainan ini akan memupuk sifat teratur. Anak anda akan sentiasa mengikut arahan yang diberikan. Anak anda tidak akan melanggar arahan dan sentiasa mengikut apa yang ditetapkan.
BERMAIN PASIR
Jangan terkejut bermain pasir, boleh membentuk ketahanan diri anak anda, malah anak anda akan lebih berani mencipta, minda anak anda akan cepat berfikir. Tapi awas, lepas main basuh bersih-bersih ya.
BERMAIN BELON BUIH
Bermain belon buih akan membentuk sifat kebebasan dan berani untuk berusaha, seperti sifat belon yang terbang tinggi, anak anda tidak takut untuk menjadi yang terbaik.
BERMAIN AIR
Bermain air akan memupuk sifat berani, malah anak anda akan lebih aktif, anak-anak yang terdedah pada air laut, pantai dan sungai selalunya mereka mempunyai jati diri yang kuat.
Sumber: Eddy Rusdi
Download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
Penting! 6 Aktiviti Bermain Ini Bantu Rangsang Penguasaan Kemahiran Membaca Awal Untuk Anak
Rupanya ada enam aktiviti bermain yang boleh bantu rangsang penguasaan kemahiran membaca awal untuk anak yang ibu ayah kena tahu. Pastikan ibu ayah alert bab ini terutama aktiviti yang telah disenaraikan. Buat list pendek aktiviti-aktiviti ini pada kertas memo atau telefon bimbit, supaya dalam seminggu ada aktiviti bermain cara ini.
Memang risau bila anak usia lima atau enam tahun masih belum boleh membaca sehinggakan ada ibu bapa memaksa anak-anak untuk membaca. Memang tidak dinafikan anak kemahiran membaca perlu ada kepada anak-anak supaya dapat menyesuaikan diri semasa memasuki darjah satu nanti. Namun jangan lupa juga bahawa bermain adalah alat bantu yang dapat merangsang anak-anak untuk mahir membaca. Ini kerana semasa kanak-kanak ini bermain akan terbentuk nilai-nilai dalam dirinya seperti kreativiti, fokus, berani, yakin dan perkembangan bahasa.
Contohnya bermain pasir di luar rumah akan dapat meningkatkan kesihatan fizikal kanak-kanak, mengatasi konflik, koordinasi motor, lebih fokus. Malah jika anak-anak suka main peranan seperti berlakon jadi doktor, guru , berlakon atau terlibat dalam penceritaan boneka, ia sebenarnya membantu penguasaan membaca dengan baik.
Dalam kajian Pellegrini, 1980 dalam Spodek, 1993, terdapat hubungan antara awal membaca dengan permainan lakonan . Perkara ini menjelaskan bahawa melalui berlakon atau bermain peranan, kanak-kanak akan lebih mudah menguasai kemahiran membaca awal.
Begitu juga dengan aktiviti-aktiviti tersebut seperti membina blok, bermain air dan pasir, menyelesaikan teka kata atau membina kawasan bermain secara imajinatif memaksa kanak-kanak menggunakan kemahiran berfikir kritis.
Juga anak-anak bermain di tadika atau di taman bersama rakan sebaya atau anak jiran tertangga, ia melatih kanak-kanak belajar bekerjasama dan mengatasi konflik. Bila seseorang kanak-kanak melalui pengalaman sosial dan emosi yang sihat, mereka akan dapat menyesuaikan diri kepada persekitaran di sekolah.
Secara kesimpulannya, bermain adalah aktiviti kritikal untuk perkembangan anak. Ibu bapa dan pihak tadika atau taska perlu menyedari bahawa bermain bukanlah aktiviti untuk memenuhi masa kanak-kanak tetapi faedahnya lebih daripada itu.
6 JENIS PERMAINAN BANTU PENGUASAAN KEMAHIRAN MEMBACA AWAL
Permainan 1
Bermain dengan pasir. Kanak-kanak belajar mengenai sifat semula jadi elemen-elemen seperti pasir, air dan udara. Jom ke pantai hujung minggu! Jika tidak ada masa terluang, boleh je beli pasir buatan tu. Yang penting ada aktiviti bermain pasir. Jangan lupa jaga kebersihan anak-anak yang lepas main pasir.
Permainan 2
Bermain air dalam kolam plastik. Biasanya kanak-kanak meletak itik, bungkah kayu atau kapal layar dalam air. Selain daripada berasa seronok, kanak-kanak juga mempelajari itik boleh berenang, kapal boleh belayar dan bungkah kayu boleh tenggelam dalam air. Sesuai sangat untuk anakk-anak usia tiga atau empat tahun terutama aktiviti di taska.
Permainan 3
Permainan mengail ikan. Ia permainan kanak-kanak belajar kemahiran psikomotor, kognitif dan
afektif terutamanya jika bermain sambil menyanyi. Sesuai sangat untuk anak usia lima dan enam tahun. Rupanya permainan mengail ikan ini berguna untuk perkembanan anak kan. Tetapi jika nak natural, boleh ke Farm In The City, Sri Kembangan sebab ada ruang untuk anak-anak menangkap ikan menggunakan pencedok. Bila ke sana jangan lupa lakukan aktiviti ini!
Permainan 4
Berlakon atau main peranan mememegang watak ibu, bapa, kakak dan abang yang dapat mendidik anak-anak menghayati watak dan peranan ahli keluarga seperti dalam permainan “masak-
masak” atau “pondok”. Lepas ini bila anak nak pinjam senduk atau periuk kat dapur jangan marah-marah. Biarkan je. Jika nak beli set permainan masak-masak pun ok jika ada bajet.
Permainan 5
Terdapat pelbagai lagi bentuk permainan yang berfaedah untuk perkembangan anak-anak . Ia termasuk bermain doh mainan daripada plastersin, bermain guli, boneka (puppets), batu, bungkah kayu, lego dan lain-lain.
Secara keseluruhannya, pastikan ibu ayah dan pihak taska dan tadika mengenalpasti apa aktiviti permainan anak. Pastikan permainan yang anak-anak lakukan itu ada faedah untuknya. Memang ada pakar yang mengatakan permainan gajet ini dibolehkan untuk pembelajaran anak-anak. Tetapi jika tidak dikawal, ia akan jadi permainan yang sebaliknya. Bagi admin, ibu bapa yang tidak dapat mengawal dan mengelak anak rasa ‘ketagih’ dengan gajet adalah lebih baik jangan bagi terus gajet kepada anak-anak. Biarkan mereka lupa dunia gajet, dan suka kepada permainan-permainan yang menggunakan alat bantu ini. Jom kita lakukan perubahan sekarang untuk kecemerlangan anak. Ingat enam tahun pertama ada perkembangan kritikal anak. Selamat mencuba!
Download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI