Terima kasih Allah! Itu yang keluar dari mulut seorang ibu apabila berdepan dengan detik cemas selepas anaknya terselamat dan masih dipanjangkan umur lagi setelah tercekik ketika makan buah epal.

Pengalaman yang dikongsikan oleh Fatin Fas di facebooknya itu benar-benar meninggalkan trauma buat ibu dan anak ini. Nasiblah dalam keadaan kelam kabut, si ibu cepat bertindak dan sekurangnya dapat menyelamatkan nyawa anaknya berusia 11 bulan.

Ya Allah Ya Tuhanku, bagai nak gugur jantung ibu dik!

Tragedi oktober.

14/11 genap Hud usia 11 bulan. Ngam juga berat 11kg. Kebetulannya. Sama tarikh abahmu warded patah lutut excident di langkawi 2 tahun lepas. 

Lps asar gitu, mcm biasalah sebelum suap heavy food utk dinner ibu bagi lightfood dulu. Entah kenapa td tergerak ht nk bg epal. Buah epal k. Ibu potong lah epal nipis2.bagi satu kat hud sementara nk mkn heavyfood td. Sebelum tu terdetik dah nk steam kn dlu epal td. Hud actually dh leh mkn finger food. Cuma Ya Allah tak sangka Hud boleh lekat epal.

Muka dah kebiruan

Allahuakbar, selang sekejap xtau la tersedak sebab ibu bg air lpstu, terus Hud xleh bernafas, org ganu panggil ‘berlohok’ . Ibu ingt mcm biasa la lps mnum air Hud ni sbb hud kadang dia suka mcm sedak air, lg2 bila gelojoh.. Sekali Hud naik biru part ats especially muka.

IKLAN

Allahuakbar PANIK!!! Hud xleh bernafas! Sekali aku angkat tarik dr krusi mkn baby. Ya allah kaki kiri dia pulak lekat.

Badan lembik, tak respon

Allahurabbi hud lembek dh ni! Goncang xjalan. Panggil tepuk sama no respon. Dik jgn bt ibu gini dik! Time tu ibu xkira ibu tarik smpai ibu jatuh trduduk bersila tepuk2 hud bg sedar dgn hrpn kluar la epal td! Allah xjlan. Kpala xleh fikir dh ni. Sambil panik call suami.

Ibarat mati hidup semula

Ibu bangun pegang pinggang hud trus bg tonggeng skli tepuk blkg. Sekali jolok jari tarik epal td. Ibu dpt rsa epal tu doh smpai half tekak hud. Trus muntah skli darah pucat. Darah sbb ibu trpaksa jolok dik. Ampun nak. Ye sakit ibu tahu. Mcm mati hidup smula. Ibu peluk hud kuat2 bg betul2 respon. Tp hud mcm lali layu xlarat. Ibu try bg minum dia taknak mgkin sbb tekak luka td. Allahu. Ampun dik!

Ngam babahjoe smpai pastu. Terus g kecemasan dungun. Masa otw dlm kereta, alhamdulillah Hud respon mcm biasa.

Dugaan oktober bt ibu. Ibu jenis apa aku ni. Maafkan ibu nak. Betul2 cubaan bt ibu. Ibu xtau la kenapa hud kena lalui ni . 

Hud dah slmt x-ray dan warded untuk di monitor dan observed. Minum gak susu td sikit. Dhla xsmpt mkn petang. Dahaga dan lapar mungkin. 

Doakan kesembuhan Hud Iskandar bin Mohamad Aiezul Izsham.

Sementara itu, dalam perkongsian terbarunya, Fatin memberitahu Hud dah sihat dan dibenarkan keluar wad setelah beberapa hari dipantau oleh doktor. Cuma masih nampak dia fobia nak makan mungkin masih teringat peristiwa tersebut.

Alhamdulillah, Hud sihat

Hud da discharged. Trima kasih yg mendoakan… Alhamdulillah hud sihat aktif balik. Cuma fobia dia nk mkn. Dan daku lagi la bertambah fobia.

Peringatan untuk semua

Moga dijadikan pengajaran buat diri sendiri dan mommy2 lain. Terima kasih ats nasihat semua. Klo ikutkan bknnya puting baby tu xde cuma entah. Klo ikutkan jgk mmg niat di hati nk steamkan dlu epal tu. Tp sekelip mata benda ni jadi.

Perancangan Allah nk bg pengajaran supaya berhati2 lepasni.. Semoga kwn2 mommy2 ambik iktibar.

Sumber: Fatin Fas

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)