Sering kita dengar dalam ceramah-ceramah agama, panel menasihati para ibu supaya mengucapkan perkataan atau perkara yang baik-baik pada anak. Perkataan yang baik-baik yang keluar dari mulut ibu sebenarnya doa buat anak-anak. Baik kata-kata ibu, baiklah doa untuk anak-anak.

Sebenarnya anak-anak lebih gemar dan gembira sekiranya anda dapat mengeluarkan arahan yang berbentuk atau berbunyi positif dengan memberikan beberapa alasan atau penjelasan yang logik agar lebih mudah untuk mereka mematuhinya. Mereka bukanlah tidak mahu mengikut arahan anda tetapi apabila emosi mereka tersentuh setelah dilemparkan dengan kata-kata negatif seperti “budak degil, budak malas dan sebagainya”.

Begitu juga dengan perkongsian daripada Pengasas BVR kosmetik, Puan Shamimi Shamsudi. Dia berkongsi bagaimana ibu mentuanya mendidik anak-anak dengan gelaran yang baik-baik sehingga memberikan kesan yang baik dalam kehidupan anak-anak. Ikuti perkongsian ini dan semoga perkongsian ini memberikan manfaat buat ibu bapa lain.


Disebalik kejayaan seorang lelaki,ada kekuatan dan semangat dari seorang wanita yang bergelar isteri.. Sehebat-hebat lelaki menerajui dunia,yang melahirkannya adalah wanita (ibu)..dan titik kejayaannya adalah bermula dari doa wanita (ibu) itu.. Hargailah wanita-wanita mu..(ibu dan isterimu)

Harini saya betul-betul teliti dengan setiap perkataan yang keluar dari mulut saya..walaupun saya jenis mulut lantang,tapi saya belajar sumpah anak-anak saya benda yang baik.. Sama macam arwah mak mertua saya, dia sayang sangat dekat suami saya ni..mungkin anak sulung..punya banyak jalan cerita susah senangnya.. Setiap kali suami saya buat salah ,contohnya kalau nak pegi pasar umi tunggu lama sangat dalam kereta.


Arwah umi akan cakap “mana lah si dato ni ..dara tadi tunggu tak keluar-keluar..lebih dari pompuan bersiap nih..” Kalau dia marah apa-apa mesti dia panggil suami saya ni dato akmal ..dato akmal..

IKLAN

Suami saya ni muka sejuk..mak dia kalau marah ,tengok muka dia sejuk je.. pastu dia jenis tak menjawab .. maknya marah apa,dia diam jer dengar jelah maknya membebel.. Tapi setakat saya kawin dgn dia,stakat saya kenal dia dari umur 15tahun lagi,memang mak dia selalu cakap yang baik-baik je pasal dia.. Dato akmal

Si Org kaya
Budak bertuah
Budak berjaya

Ehh,memang betul ..akmal ni bertuah sokmo..dia pergi mana-mana mesti bawak tuah ..kalau nak buat urusan kerja,mudahhhh jer urusan.. Contoh kalau pegi bank orang ramai,bila dia sampai mesti tengah tak ada orang..

Kalau parking tengah penuh,bila dia cari mesti ada je kereta keluar,betul-betul depan tempat urusan pulak tu.. dan banyak lagi lah.. suami saya ni ,lepas kawin tu saya selalu cerita kat dia ,syurga bawah tapak kaki ibu..doa ibu takde hijab antara langit dengan bumi..

Jadi lepas dia tahu,dia terus buat,.apa-apa ada masalah urusan kerja,urusan hidup,dia selalu mintak umi dia doakan..kalau bahagia pun dia akan bagitahu jugak mintak umi dia doakan lebih lagi.. Dan sekarang smua kata-kata mak dia memang dah disumpah baik..

Budak bertuah
Budak berjaya
Dan betullah umur 24tahun , dia dapat pangkat Dato’ ..


Jadi saya pun berbuih lah mulut dok panggil anak-anak saya

Tan sri Ali mikhaeyl
Tan sri Ali zhaffron
Puan sri Filla bellesa

Kalau geram sangat
Syeikh imam makkah ali mikhaeyl
Syiekh imam makkah Ali zhaffron.. Moga doa mommy jadi kenyataan nanti ya..aamiinnn

Sumber: Shamimi Shamsudin