Biasalah bila dah berkahwin pastinya setiap pasangan impikan cahaya mata. Namun cepat atau lambat bergantung pada rezeki. Mungkin ada yang teruja menerima berita gembira ini tetapi tak kurang juga yang masih belum bersedia.

Tak kisahlah apa pun, jika dah rezekinya itu waktu terbaik. Mungkin ada pasangan yang memang nak buat kejutan pada ahli keluarga dan hanya berkongsi berita ini bila kandungan masuk trimester kedua.

Bagi pasangan yang bakal menyambut kelahiran bayi, pernah tak terfikir nak buat apa dengan tali pusat bayi tu? Takkan nak buang je. Anda patut pertimbangkan keputusan untuk simpan tali pusat bayi sebab ia berguna untuk masa depan anak.

Fakta darah tali pusat bayi baru lahir

Darah tali pusat adalah darah tersisa dalam tali pusat dan uri bayi selepas bayi lahir. Ia kaya dengan sel stem, sel utama yang membentuk sel-sel lain, tisu dan organ tubuh manusia. Sel stem ni terbahagi kepada dua, iaitu sel stem Hematopoietik dan sel stem Mesenkimal.

Jangan ingat darah tali pusat ni sama macam darah biasa tau. Lain ye! Darah tali pusat bayi ni tidak matang dan tidak terdedah kepada persekitaran. Sebab tu ia dipanggil sel stem primitif. Ingat tu.

Pernah tak terfikir yang darah tali pusat ni sebenarnya boleh selamatkan nyawa seseorang? Nampak macam biasa, tapi darah tali pusat ni sebenarnya berguna bila nak digunakan dalam merawat penyakit tertentu.

Berguna merawat penyakit berbahaya

Kalau dulu, tali pusat biasanya dibuang sebagai sisa perubatan selepas bersalin. Hari ni, sel stem telah menjanjikan potensi yang besar dalam perubatan regeneratif. Kemajuan teknologi terkini dah menunjukkan keistimewaan darah tali pusat yang berupaya merawat hampir 80 jenis penyakit di seluruh dunia. Hebatkan!

Sel stem Hematopoietik boleh rawat penyakit berkaitan darah seperti leukemia, anemia sel sabit, talasemia dan gangguan sistem imun. Kalau sel stem Mesenkimal pula boleh rawat penyakit berkaitan otot dan saraf seperti sakit jantung, kencing manis, alzheimer, sirosis hati, retina dan lain-lain.

Boleh lindungi keluarga di masa depan

Sekarang mungkin kita tengok anak dilahirkan sihat. Tapi cuba fikir apabila dia besar nanti? Dengan persekitaran yang dikelilingi pelbagai virus penyakit kemungkinan risiko untuk anak dapat penyakit atau masalah kesihatan lain lebih tinggi. Tiada ibu bapa nak tengok anak sakit kan?

Sekarang dengan adanya teknologi canggih, anda dah boleh menyimpan darah tali pusat bayi untuk kegunaan masa depan. Andai kata suatu hari nanti anak menghidap penyakit berbahaya, darah tali pusat ni akan tolong dalam rawatannya.

Nak tahu betapa bagusnya menyimpan darah tali pusat ni? Bukan setakat untuk bayi tu je. Kalau ada ahli keluarga yang menghidap mana-mana penyakit berbahaya, ia boleh membantu. Padanan darah tali pusat ni adalah sebanyak 50% untuk ibu bapa dan 25% untuk adik-beradiknya. Kiranya tak rugi.

Darah tali pusat ni bukan najis ke? Boleh ke guna?

Islam benarkan pemindahan darah dan pendermaan organ daripada seorang kepada seorang yang lain. Walaupun darah tali pusat ni pada asalnya najis, tapi Islam tidak menghalang penggunaannya bagi tujuan perubatan. Ia tergolong dalam perkara darurat di mana hukumnya adalah harus. Kalau nak tahu lebih lanjut, boleh rujuk website JAKIM. Jadi tak perlulah risau nak guna darah tali pusat lepas ni.

Peluang menyimpan darah tali pusat hanya sekali seumur hidup, guna sebaiknya

Secara umum, ada dua punca sel stem iaitu daripada tulang sum-sum dan tali pusat bayi baru lahir. Nak cari sel stem daripada tulang sum-sum yang sepadan sepenuhnya tu agak susah. Kena tunggu pulak tu. Sebab tu ibu bapa kena simpan darah tali pusat bayi.

Tapi nak simpan kat mana? Tak payah pening-pening. Di sini kami kongsikan satu tempat untuk anda simpan darah tali pusat bayi. Yang penting selamat dan berguna untuk masa depan.

Simpan darah tali pusat di CryoCord, bank sel stem utama di Malaysia yang terbaik!
Teknologi sains perubatan dah semakin maju. Ingat lagi apa yang kami beritahu sebelum ni? Penggunaan sel stem daripada darah tali pusat ni bagus untuk merawat penyakit berbahaya. Sekarang, kita dah ada institusi yang menyimpan darah tali pusat bayi di Malaysia, iaitu CryoCord!

Kalau nak tahu, CryoCord ada makmal yang betul-betul canggih! Lagi menarik, ia merupakan makmal pertama di Malaysia yang disahkan dengan status CGMP. Status ini dianugerahkan oleh NPRA(BPFK), sebuah badan dari Kementerian Kesihatan.

Pastinya anda akan puas hati dengan perkhidmatan di CryoCord. Berfungsi sebagai bank darah tali pusat, CryoCord menjanjikan keselesaan dan keselamatan untuk anda simpan darah tali pusat di sini. Cryocord turut menawarkan harga paling minimum untuk simpanan selama 21 tahun.

Bayi tak sakit ke nanti?

Haa.. Jangan tak tahu! Pengumpulan darah tali pusat adalah mudah, cepat dan tidak menyakitkan. Para profesional perubatan yang terlatih akan menjalankan proses dalam masa 5 minit. Tak ganggu proses kelahiran bayi pun.

CryoCord juga telah dinobatkan sebagai Best Stem Cell Bank oleh Baby Talk Magazine selama 8 tahun berturut-turut. Memang terbaik! Lagi menarik, ada artis yang dah simpan darah tali pusat bayi di CryoCord. Siapa? Mesti surprise kalau dapat tahu ni.

Rupanya Dato’ Sri Siti Nurhaliza pun simpan darah tali pusat bayinya di CryoCord.

Tak sangka kan Dato’ Sri Siti Nurhaliza pun simpan darah tali pusat bayinya di CryoCord. Kami pun baru dapat tahu ni. Bukan tu je. Ada jugak artis lain yang menyimpan darah tali pusat bayi kat sini. Antaranya Datuk Lee Chong Wei, Sazzy Falak, dan lain-lain.

Kisah Benar: Darah Tali Pusat Adik Selamatkan Nyawa Kakak


Mungkin ramai yang nak tahu betul ke darah tali pusat ni membantu. Di sini ada satu perkongsian yang cukup menyentuh hati di mana darah tali pusat adik selamatkan nyawa kakak yang menghidap thalasemia

Hati seorang ibu, Zieti Atiyyah Zakaria, atau lebih mesra dipanggil Zieti menjadi kosong apabila doktor mengesahkan anak sulungnya, Puteri Lya Irdina menghidap penyakit thalasemia major. Melalui keputusan ujian doktor, Zieti dan suaminya, Mohd Hanis Hamdi disahkan mempunyai minor thalasemia.

Lebih tragis, Zieti sedang hamil anak kedua pada waktu tu. Dalam kesibukan menguruskan Irdina yang perlu membuat pemindahan darah setiap bulan dan menjaga kandungannya, Zieti terbaca suatu info tentang proses penyimpanan darah tali pusat yang boleh merawat penyakit serius.

Suami Zieti terus menghubungi CryoCord, syarikat yang menawarkan perkhidmatan penyimpanan sel stem. Setelah berunding, Zieti yang tengah hamil ketika tu terus membuat keputusan untuk melakukan penyimpanan darah tali pusat bagi bayi yang bakal dilahirkan, iaitu Puteri Dya Eryna.

Siapa sangka? Darah tali pusat daripada adik Eryna boleh menyelamatkan nyawa kakaknya, Irdina. Zieti dan suaminya pada ketika tu berasa syukur yang teramat. Setelah Irdina berusia empat tahun, Irdina kembali sihat. Kini dia sudah boleh ke sekolah bersama adiknya, Eryna.

Tambah Zieti, keputusannya dan suami simpan darah tali pusat anak betul. Kita tak tahu apa yang bakal terjadi pada masa depan. Duit boleh dicari, tapi kesihatan anak tiada galang ganti.

Anda yang bakal bersalin nanti, buat keputusan sebaik-baiknya. Bincang dengan suami elok-elok untuk simpan darah tali pusat di CryoCord.

Macam mana nak daftar untuk simpan darah tali pusat di CryoCord?

Sebelum nak daftar anda kena buat temu janji dengan perunding CryoCord dulu. Boleh hubungi talian hotline CryoCord 1800-88-3300. Nak mudah terus ke laman web CryoCord di www.cryocord.com.my dan tinggalkan nombor telefon. Pihak Cryocord akan hubungi pada hari bekerja seterusnya.

Masa daftar nanti kena buat pembayaran awal. Ini sebagai tanda kita bersetuju ambil pelan sel stem yang mereka sediakan. Harga pelan berbeza. Ikut bajet anda. Apa yang bestnya CryoCord ada pelan bayaran ansuran yang mudah dan berpatutan. Nak tahu lanjut layari Facebook Page dan Instagram CryoCord ya.

Jangan lupa kongsi bersama keluarga atau rakan-rakan yang bakal bersalin nanti untuk simpan darah tali pusat di CryoCord. Bukan apa, untuk masa depan anak-anak mereka juga.