Perkembangan setiap anak berbeza. Walaupun secara luarannya nampak seperti biasa, ada anak di usia 2 tahun masih belum boleh bercakap mengikut usianya. Dalam hal ini anak dikategorikan mengalami masalah speech delayed atau lambat bercakap.
Terdapat beberapa punca dan cara untuk membantu anak-anak yang mengalami masalah speech delayed. Paling penting ibu bapa kena ambil tindakan dan jangan tunggu tanpa berbuat apa-apa.
Menerusi perkongsian Jurupulih Pertuturan, Puan Ruby Atika, ada beberapa perkara ibu bapa perlu tahu mengenai anak lambat bercakap.
Apa yang ibu bapa patut tahu tentang speech delay?
1) lewat perkembangan, bukanlah sejenis penyakit. Bukan penyakit, jadi tak ada ubat. Tak ada sembuh tak sembuh.
2) ada kanak-kanak speech delay yang boleh berkembang sendiri secara natural dan mencapai seperti rakan sebaya. Spontan saja.
3) tapi ramai juga yang tak. Sebab di lapisan dalam speech delay tu rupanya ada masalah tumpuan, kefahaman, ingatan dan komunikasi dua hala. Jadi dia perlu dibantu untuk berkembang.
Ads
3) pendedahan skrin sebelum usia 2 tahun dalam tempoh yang lama boleh menyebabkan anak jadi speech delay.
4) tantrum dan speech delay sangat berkait rapat.
5) ibu bapa boleh ajar anak ke tandas, walaupun anak speech delay yang belum boleh bercakap.
6) autism dan speech delay adalah perkara yang berbeza.
Ads
7) anak tidak malas bercakap. Tapi dia tak boleh bercakap dan dia perlu dibantu. Suasana berbeza boleh berikan kesan berbeza kepada kanak-kanak. Tapi malas tetap bukan punca anak tidak bercakap.
Majoriti kanak-kanak speech delay ialah lelaki. Majoriti kanak-kanak autism ialah lelaki. Majoriti kanak-kanak disleksia ialah lelaki.
9) ada kajian menunjukkan 18.3% kanak-kanak tadika ada mengalami jangkitan telinga tengah. Masalah pendengaran boleh menyebabkan kanak-kanak jadi masalah bercakap.
10) bercakap pelat / hujung-hujung pada usia dua tahun ialah normal, bukan speech delay. Tapi jika masih tak bercakap atau kurang 50 perkataan pada usia 2 tahun, itu yang terkeluar dari julat normal.
Oleh itu, jika ada dalam kalangan anak-anak kita masih belum boleh bercakap, perlu ambil tindakan segera dan rujuklah pada pakar dengan segera.
Jangan abaikan keselamatan si manja ketika berada dalam kereta. Belajar tentang fungsi car seat serta ketahui kecederaan yang akan berlaku kerana impak kemalangan. Ketahui lebih lanjut tentang car seat di E-Workshop Sayangi Nyawa Anak Anak Dalam Kereta, Let’s Buckle Up!
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!)
Lubuk konten untuk papa dan mama paling lengkap di seeNI. Pa&Ma kini di seeNI. Download seeNI sekarang!
Ada beberapa perkara rawak yang suka dilakukan oleh anak membuatkan anda kurang senang seperti memanjat jeriji pintu, membuka dan tutup pintu peti sejuk; mengoyak kertas, menarik kertas tisu daripada kotak, minum air dan menggunakan penyedut minuman kerana faktor keselamatan dan bersepah. Tapi tahukah anda ia memberikan faedah kepada perkembangannya.
Ada di antara ibu bapa kerap mengeluh bila anak suka menerokai dan membuat sesuatu di luar kebiasaan. Alasannya kerana bimbang keselamatan anak dan segala sepah kekotoran perlu dibersihkan. Maka bertambah lagi tugas yang perlu dilunaskan.
Anda perlu tahu, segala aktiviti yang dilakukan anak itu ada faedah dan sudut positifnya. Anak anda sebenarnya tidak nakal! Dia sedang melatih dan menajamkan beberapa kemahiran yang bermanfaat untuk perkembangan dirinya.
Memanjat
Perbuatan memanjat di dalam rumah mahupun di taman permainan sebenarnya memberikan faedah. Perbuatan yang paling disukai ialah memanjat bahagian jeriji pintu, ia mungkin berbahaya tetapi ada kesan positifnya kepada perkembangan otot dan pergerakannya. Antara kebaikan yang diperolehi daripada aktiviti memanjat ialah:
Kemahiran menyelesaikan masalah.
Koordinasi mata tangan.
Kekuatan otot tangan yang bakal membantu perkembangan motor halus.
Stimulasi sensori pergerakan yang melibatkan verstibular dan propioseptif.
Kawalan keseimbangan tubuh.
Menguatkan otot kaki.
Mengukuhkan kekuatan otot utama (core muscles) yang penting untuk si kecil duduk lama di tadika kelak.
Anak akan belajar kesedaran penjagaan keselamatan diri.
Kesedaran kepada tubuh dan anggota.
Membuka dan tutup pintu peti sejuk
Selain itu, kanak-kanak pada peringkat ini juga sungguh berminat untuk membuka pintu peti sejuk dengan kerap. Malah, ada ibu bapa yang terpaksa menggunakan pengunci khas untuk mengelakkan peti ais dibuka oleh si manja terlalu kerap! Si kecil mungkin tertarik dengan elemen kejutan yang ada di dalamnya atau mungkin kerana terpesona dengan ciri magnetik pintu peti ais yang boleh tertutup dengan mudah. Antara kebaikan yang diperolehi daripada aktiviti membuka dan tutup pintu peti sejuk ialah:
Koordinasi mata tangan.
Asas sains iaitu rasa sejuk di dalam peti sejuk dan suhu bilik di luar.
Penemuan iaitu keadaan dalam peti sejuk gelap apabila mula-mula dibuka dan lampu menyala menyebabkan keadaan cerah dan terang.
Mengukuhkan kekuatan otot utama (core muscles).
Mengoyak kertas
Mengoyak kertas ialah salah satu aktiviti kesukaan si cilik selain menconteng. Surat khabar dan pamplet menjadi sasarannya. Silap hari bulan, buku sekolah abang dan kakak atau buku rekod kesihatannya juga boleh dikoyakkan! Kegemaran ini terjadi pada sesetengah kanak-kanak bermula dari usia bayi lagi. Antara kebaikan yang diperolehi daripada aktiviti mengoyak kertas ialah:
Rangsangan stimulasi auditori apabila mendengar kertas dikoyak.
Menggalakkan pinch grasp atau mencubit apabila anak mengoyak menggunakan jari dan bukan dengan cara menggenggam penuh dengan tapak tangan.
Menajamkan koordinasi motor halus.
Pembelajaran tentang sebab-akibat.
Sebagai latihan koordinasi mata tangan.
Menarik keluar kertas tisu daripada kotak
Si kecil memang suka menarik tisu daripada kotaknya sejak daripada usia bayi. Memang anda akan marah kerana ia akan menyebabkan pembaziran. Antara kebaikan yang diperolehi daripada aktiviti menarik keluar tisu dari kotak ialah:
Belajar mengenai sebab akibat.
Merangsang kemahiran sosial dan komunikasi.
Meningkatkan daya kreativiti.
Asas kemahiran sains dan matematik.
Eksplorasi kemahiran pra-akademik.
Melatih pinch grasp atau mencubit semasa menarik kertas tisu daripada kotaknya.
Memahirkan koordinasi motor halus.
Koordinasi mata tangan.
Kemahiran menyelesaikan masalah.
Suka minum air pada cawan
Bila anak ingin minum air pada cawan berbanding botol, itu tandanya anak makin membesar dan ingin mencuba sesuatu yang baru! Air tumpah, terpercik atau lelehen terkena pada pakaian mungkin akan berlaku. Tetapi sabarlah kerana ini adalah fasa yang perlu dilalui si kecil untuk memahirkan beberapa elemen penting untuk perkembangan dirinya. Antara kebaikan yang diperolehi daripada perbuatan minum air pada cawan ialah:
Merangsang koordinasi oral motor.
Menggalakkan stimulasi visual spatial di mana si manja boleh melihat berapa banyak air yang tinggal di dalam cawan.
Meningkatkan kekuatan tangan dan kawalan tangan dengan menganggar berapa banyak kekuatan perlu dijana untuk menggerakkan cawan ke mulut.
Suka minum menggunakan penyedut minuman
Apabila berpeluang makan di luar, maka si kecil pun sibuklah untuk minum. Ia memberikan banyak faedah asalkan minuman yang diminum bukan minuman ringan, terlalu manis atau terlalu panas. Risiko air tumpah dan mengotorkan baju memang ada, jadi anda perlu siap sedia sepasang lagi baju semasa keluar makan di luar sebagai ganti.
Ambil langkah berhati-hati kerana penyedut minuman juga boleh melukakan tekak sekiranya dimasukkan terlalu dalam. Sebaik-baiknya ajar si kecil sedut pada hujungnya sahaja. Ini adalah masanya untuk anda menyediakan sebuah botol dengan isian air kosong sebagai bekalannya semasa keluar.
Antara kebaikan yang diperolehi daripada aktiviti minum menggunakan penyedut minuman ialah:
Rangsangan sensori proprioseptif di dalam mulut semasa menyedut. Ini meningkatkan kesedaran pergerakan lidah, bibir dan pipi.
Kawalan lidah dan rahang semasa minum.
Melatih penafasan semasa menghisap dan menelan.
Menggalakkan rangsangan oral motor yang membantu si kecil yang cerewet makan atau tiada selera makan.
Lubuk konten untuk papa dan mama paling lengkap di seeNI. Pa&Ma kini di seeNI. Download seeNI sekarang!
Semua ibu bapa pastinya ingin tahu rahsia cara menggalakkan anak minat membaca. Ini kerana kebolehan membaca dan menulis sangat diperlukan oleh anak-anak.
Ini kerana ia merupakan pintu utama untuk anak-anak terus mengembangkan daya imaginasinya, berkomunikasi, dan seterusnya mengembangkan kemahiran membaca bagi memperolehi pelbagai maklumat baru.
Pengalaman awal anak-anak seperti dibacakan buku cerita kepadanya, banyak bercakap dengannya, melakar, menconteng dan sebagainya sangat membantu anak-anak mengembangkan kemahiran kepada minat membaca.
Bagi tujuan menggalakkan anak-anak supaya suka membaca, berikut di cadangkan 7 tip mudah yang boleh digunapakai oleh ibu bapa atau guru.
Tip 1
Sediakan pelbagai bahan bacaan yang sesuai dengan mengikut peingkat umurnya. Anak-anak akan terangsang untuk melihat dan suka kepada buku dan akan mula suka untuk membaca buku.
Tip 2
Jadikan membaca aktiviti yang menyeronokkan. Membacalah bersama anak-anak dalam suasana yang santai dan ceria. Membaca boleh dalam keaadaan berbaring atau duduk bersila atau di mana sahaja yang selesa.
Tip 3
Bagi memulakan aktiviti membaca, biar anak-anak yang memilih buku yang mahu dibacakan untuknnya atau buku yang dia mahu membaca. Bahan bacaaan boleh terdiri dari bahan fiksyen, komik, majalah dan sebagainya. Bahan bacaan yang berbeza akan mengayakan lagi perbendaharaan kata anak-anak.
Tip 4
Semasa membaca buku pada anak-anak, gunakan nada suara, watak dan situasi yang berbeza. Penceritaan sebegini membuatkan anak-anak teruja apabila mendengarkan kisah dalam buku cerita berkenaan.
Tip 5
Selang-selikan aktiviti melukis atau menulis semasa membaca dengan anak-anak supaya kanak kanak tidak merasa bosan.
Tip 6
Berhenti bila anak-anak mula menunjukkan rasa jemu untuk meneruskan bacaan. Ini kerana anak-anak pra sekolah mudah berada bosan. Rehat sebentar dengan nyanyian atau aktiviti ‘fun’. Kemudian sambung kembali bacaan tersebut.
Tip 7
Jadikan aktiviti membaca sebagai sebahagian dari aktiviti rutin seluruh ahli keluarga dan jadikan bed time story atau kunjungan ke perpustakaan sebagai reading ritual ahli keluarga.
Lubuk konten untuk papa dan mama paling lengkap di seeNI. Pa&Ma kini di seeNI. Download seeNI sekarang!
Wujud satu persepsi dalam kalangan masyarakat yang mengaitkan jantina sebagai alasan bagi kanak-kanak yang lambat bercakap.
Tidak hairanlah kita sering mendengar dialog seperti kalau dibandingkan dengan budak perempuan, budak lelaki memang lambat bercakap. Namun adakah tanggapan ini benar? Sebenarnya jika diikutkan tidak semua budak lelaki dalam kategori tersebut.
Kebolehan anak bercakap mengikut usia bergantung kepada rangsangan yang diterima anak-anak sama ada daripada ibu bapa atau keadaan sekelilingnya. Inilah faktor utama.
Kanak-kanak yang normal boleh mengeluarkan perkataan seawal usia lapan bulan ke setahun setengah. Kalau lewat daripada itu, ibu bapa boleh membawa kanak-kanak bertemu dengan terapi pertuturan bahasa untuk menentukan sama ada anak mereka mengalami masalah.
Berdasarkan perkongsian dari Terapis Pertuturan, Nor Azizah Nordin dia ada memberi contoh mudah untuk tahu perkembangan anak sama ada lambat cakap atau tak.
Mari kita tengok di mana anak-anak kita. Saya mudahkan untuk ibu bapa senang ingat
– ketika anak sambut birthday 1 tahun…. anak sepatutnya dah mula menyebut satu satu patah perkataan (nak, mama, ayah)
– sambut birthday 2 tahun – dua patah perkataan (nak kek)
– sambut birthday 3 tahun – tiga patah perkataan (nak makan kek)
Jadi kalau anak dah 2 tahun tapi masih tak ada perkataan atau baru sebut sepatah sepatah, kita sebagai ibu bapa kena lah alert…. ADAKAH ANAKKU LAMBAT BERCAKAP?
Jangan buat tak tahu dan kenalah mulakan “terapi” (pengajaran) untuk pastikan anak akan berkembang mengikut umurnya.
Macamana??? Ingat satu perkara “BELAJAR bagi kanak-kanak adalah BERMAIN”. Jadi, mainlah dengan anak-anak sambil bercakap.
Nak main apa???
Apa-apa permainan atau aktiviti yang disukai anak boleh dijadikan sesi pengajaran bahasa.
Apa yang saya nak “cakap” masa main tu?? 1. komen tentang mainan (Wah, adik ada kereta merah. Kereta adik cantik) 2. komen tentang aktiviti (Adik letak kereta atas trek. Mak nak jalankan kereta) 3. buat ayat yang pendek dan mudah 4. berdrama sikit (dengan sound effect, nada suara tinggi rendah) ** elakkan tanya soalan
Saya sibuk… tak sempat main dengan anak. Macamana?? Aktiviti harian juga sesuai untuk mengajar anak bercakap. Masa mandi, masa makan, masa bawa anak shopping. Contohnya masa mandikan anak, ibu boleh cakap “adik mandi, seronoknya adik mandi. adik nak sabun tangan, sabun badan”
Sebenarnya, tiada alasan jika kita ingin berjaya. Kalau betul-betul buat, masalah yang susah boleh jadi senang dan mudah mendapat penyelesaiannya.
Semakin ramai pasangan berkahwin kini cenderung memilih gaya hidup 'childfree', iaitu tidak mahu mempunyai anak. Trend ini dilihat membimbangkan.Walaupun keputusan ini dilihat sebagai hak...