Anak-anak memang mudah dijangkiti dengan demam, selesema dan juga batuk. Tapi kadangkala batuk atau demam yang berlarutan membuatkan mama papa rasa gundah gulana, risau penyakit yang dihidapi oleh anak-anak yang masih kecil itu memudaratkan kesihatan mereka.

Dalam satu perkongsian yang dibuat di Kelab Soal Jawab Ibu & Bakal Ibu Comel, seorang ibu menceritakan detik cemas apabila anaknya yang masih kecil batuk berterusan dan sukar bernafas. Rentetan dari kejadian tersebut anak wanita tersebut ditahan di wad kerana terkena croup (Krup) atau jangkitan saluran pernafasan yang sering berlaku kepada bayi atau kanak-kanak.

Berikut adalah perkongsian yang dibuat:

Berkejar ke kecemasan

Pukul 12.20minit malam.. Bekejar suami bawa Murrabbi ke kecemasan..
“Cepat..cepat..ambik jer pempers tu”
Arahan suami buat saya makin ketar sebenarnya.

Dengar pulak batuk Murabbi yang non-stop.
Muka Murabbi dah nampak lain sangat. Dengan batuk dan batuk..
Nampak dia gelisah dan nak menangis. Saya ambik dan dukung Murabbi.
“Jangan nangis..tak pe umi ada..” saya peluk dia sambil gosok-gosok belakang dia yang masih batuk (sempat saya selit bacaan doa pelindung boleh rujuk dekat komen)
Sebabkan tengah malam kereta kurang,Alhamdulillah rumah dekat HSNZ sekejap saja sampai. Melihat pada Murabbi yang dah nampak sukar bernafas.. Murabbi di masukkan ke zon Kritikal.
Allahuakhbar..takut dan cemas hanya Allah yang tahu..
Murrabi tak demam hanya batuk dan baru nak selsema.


.

“anak kene tahan wad ni.. Doc kata dia kene croup (krup)”
Dalam hati saya apa benda pulak tu?

“Saluran pernafasn dia makin sempit..boleh tertutup saluran pernafasan…kita ni bernasib baik sebab cepat”
Masa ni nafas saya pula rasa tersekat.. Ya lah kita ni ibu,boleh rasa anak kita tu macam mana..
Waktu Murabbi batuk tu saya tak reti nak gambarkan macam mana kesusahan dia nak bernafas..

Buat pencarian tentang jangkitan Croup@krup

Apa itu Croup @ Krup?

Ni sedikit info saya nak kongsi mengenai Croup @ krup:

Krup adalah sejenis jangkitan pernafasan yang paling biasa berlaku di kalangan kanak-kanak.
Ia boleh menyebabkan kotak suara (larinks) dan saluran pernafasan kanak-kanak itu membengkak hingga menghadapi masalah untuk bernafas.
Cara paling SENANG untuk mengenalpasti kemungkinan penyakit krup adalah dengan mendengar bunyi batuk kanak-kanak yang berbunyi seperti anjing menyalak (barking).
Batuk jenis ini selalu menyerang kanak-kanak dalam lingkungan 6 bulan – 3 tahun.
Selain itu, Persatuan Pediatrik Malaysia mendapati hampir 70% daripada mereka yang pernah dimasukkan ke dalam wad kerana penyakit krup adalah kanak-kanak lelaki.
Walaupun sangat jarang, penyakit ini juga boleh menyerang kanak-kanak yang lebih tua.

Apa penyebab penyakit Krup?

Kanak-kanak selalu terkena penyakit krup selepas menghidap flu, kerana kedua-duanya muncul dari virus yang sama.
Kebanyakkan kes-kes krup disebabkan oleh virus parainfluenza jenis 1, 2 dan 3 sementara kes-kes krup yang lain disebabkan oleh virus campak, virus respiratori sinsitial, adenovirus dan virus influenza jenis A dan B.
Selain jangkitan virus, jangkitan bakteria juga boleh menjadi punca serta keadaan-keadaan di bawah:

  1. Alahan
  2. Asid refluks
  3. Pencemaran seperti asap rokok dan jerebu
  4. Penyakit krup boleh berjangkit. Kuman yang menyebabkannya boleh berjangkit antara satu sama lain melalui batuk, bersin, mahupun sentuhan fizikal yang sangat dekat.

Apa tanda-tanda penyakit?

  • Pesakit akan mengalami gejala seperti batuk dan selesema sehari dua sebelum mulanya stridor.
  • Stridor adalah bunyi berdehit semasa menyedut udara disebabkan oleh halangan dalam larinks dan trakea.
  • Batuk krup juga disertai dengan suara yang serak. Bunyi stridor lebih ketara pada waktu malam.
  • Kepada pemerhati yang kurang pengalaman, pengurangan stridor mungkin nampak seperti kanak-kanak itu semakin pulih, tapi sebenarnya keadaan bertambah teruk.

Antara tanda-tanda ia makin teruk adalah:

  • cemas, gelisah dan penat
  • Bernafas pada kadar lebih cepat daripada biasa
  • Sesak nafas
    Menjadi biru di sekitar mulut, hidung atau kuku (sianosis, tanda oksigen rendah).
  • Jika saluran pernafasan bertambah sempit dan keadaan bertambah serius, penukaran gas di paru-paru akan terjejas dan mereka akan kekurangan oksigen lalu ada terlalu banyak karbon dioksida dalam badan.
  • Ini akan menyebabkan mereka menjadi gelisah dan senang keliru.
  • Air liur meleleh atau kesukaran menelan, terutamanya untuk kanak-kanak kecil

Bagaimana untuk mengelak penyakit krup ini?

Selalu cuci tangan untuk menjauhkan diri dari virus dan bakteria yang tidak diingini.
Di samping itu, ajar anak anda untuk mengehadkan hubungan fizikal dengan orang lain bagi mengelakkan penyebaran penyebab virus.
Kanak-kanak yang senang terdedah kepada penyakit ini mempunyai paru-paru dan tekak yang masih kecil.
Segera bawa bayi anda berjumpa pakar, kerana doktor GP biasa mungkin tidak mempunyai kepakaran untuk mengesan penyakit krup.


.

Apakah tip untuk ibu bapa bagi mengatasi penyakit ini?

Di bawah adalah beberapa tip yang boleh dilakukan oleh ibu bapa di rumah supaya bayi anda rasa lebih selesa:
»Cuba tenangkan anak anda dengan memberi pelukan & ciuman.
Dukung atau dudukkan anak secara tegak boleh membantu dia rasa selesa dan lebih mudah bernafas.

»Jangan biar dia menangis lama-lama kerana ini boleh menjejaskan saluran pernafasannya dan anak akan lebih sukar untuk bernafas.
»Terapi humidifikasi – Juga dikenali sebagai terapi wap, untuk membantu mengurangkan kekeringan udara di bilik.
»Jika gejala krup muncul pada tengah malam, ibu bapa harus pantau keadaan anak sehingga pagi.
»Pastikan bayi tidak dehidrasi.
Naikkan kepala bayi. Guna bantal tambahan apabila dia tidur pada waktu malam.

Tapi jangan guna bantal untuk bayi di bawah 1 tahun. Tidur bersama anak supaya ibu bapa akan tahu dengan segera kalau anak mempunyai masalah pernafasan.
»Kanak-kanak akan batuk Krup selama 3 – 7 hari. Tetapi batuk ini boleh bertahan sehingga 2 minggu.

Bolehkah krup menimbulkan komplikasi?

Krup jarang mendatangkan komplikasi dan ia sebenarnya boleh dirawat di rumah. Krup merupakan penyakit yang boleh membawa maut, kerana bakteria Difteria.
Segera hubungi ambulans atau bawa terus ke bilik kecemasan hospital jika kanak-kanak mengalami gejala seperti:

  • stridor yang bertambah teruk
  • sesak nafas
  • kelihatan lebih gelisah dan keliru
  • pucat
  • sianosis dan apnea
  • demam yang kuat (melebihi 39ºC dan kelihatan toksik
  • kesusahan minum dan makan