Orang kata, petua orang lama ini jangan pandang sebelah mata. Iya, selagi belum cuba, resultnya belum kita tahu kan. Macam tu jugalah petua tambah susu badan selepas bersalin bagi ibu-ibu yang baru melahirkan zuriat.

Sebenarnya Anim tertarik dengan beberapa amalan orang dulu-dulu ni. Sangat ‘rare’ dan jarang juga orang kita amalkan tau. Ini mungkin disebabkan dah wujudnya penawar serta ubat-ubatan moden yang bantu para ibu yang alami masalah penyusuan berjaya menambah susu badan dengan lebih cepat seperti milk booster dan sebagainya.

Namun, PETUA TAMBAH SUSU BADAN yang sejak turun termurun nenek moyang kita dulu amalkan boleh juga sebenarnya dipakai sehingga kini kerana tidak ada salahnya jika mencuba sekiranya itu mendatangkan kebaikan.

Sekiranya anda tengah mencari cara untuk banyakkan susu badan, apa kata cuba petua ini.

Petua #1

Sapukan sedikit minyak kelapa pada daun sirih. Kemudian layurkan atas api sampai layu. Apabila sudah rasa agak suam, tekapkan pada payudara selama beberapa minit. Amalkan setiap hari dan lihat hasil inshaallah.

Petua #2

Daun betik juga punya khasiat untuk menambah susu ibu. Rebus beberapa helai daun betik, ambil yang sederhana muda sahaja. Rebuskan, kemudian minum 2 hingga 3 kali sehari.

Petua #3

Banyakkan makan lobak putih. Lobak putih antara makanan yang sangat membantu para ibu menyusu untuk meningkatkan lagi pengeluaran susu badan.

Anim sendiri kerap mengamalkan pengambilan lobak putih supaya dapat tambah susu badan dan memekatkan lagi susu. Sehingga sekarang, Alhamdulillah susu badan masih ada untuk Sofia.

Lobak putih boleh dikisar halus dan campurkan dalam air suam untuk diminum. Tapi, kalau rasa terlalu extreme sangat kaedah ini, anda boleh renehkan ia jadi Sup Lobak Putih. Inshaallah selain berika tenaga, ia mampu menambah susu badan.

Petua #4

Mungkin ramai yang tak tahu petua tambah susu badan ke 4 ini.  Tapi Alhamdulillah berkesan selepas Anim cuba tau!

Jantung Pisang. Ya! Sekiranya anda nak cari macam mana nak tambah susu badan secara semula jadi, cubalah makan jantung pisang.

Syaratnya, kenalah beli atau petik dari kebun.

Rebuskan dahulu, jangan dimakan terus. Rebuskan Jantung Pisang, dan makan macam Ulam. Tak kisah lah anda nak colek dengan sambal apa sekalipun. Jantung Pisang banyak berikan khasiat kepada ibu-ibu yang sedang menyusukan anak.

Ingat, menyusukan anak ini, bukan saja perlu tahu ilmu seperti cara mengepam, teknik mermet, supply & demand dan sebagainya. Tetapi makanan juga mempengaruhi hasil supaya ia dapat banyakkan susu badan.

Jangan pandang rendah pada petua tok nenek kita dulu.  Dan jangan perlekeh makanan penambah susu badan.

Sebab ramai yang dah dapat manfaat dan rasa lega apabila proses penyusuan lancar dan masalah susu badan kurang berjaya diselesaikan.

Sumber: info.gerobokanim.com

Tinggalkan Komen