Komuniti keibubapaan Malaysia Jenama Pilihan Pa&Ma telah memilih Novakid, platform ESL (English As Second Language) dalam talian untuk kanak-kanak sebagai salah satu jenama keibubapaan 100 Terbaik di Malaysia. Platform Novakid ESL dipersembahkan dalam kategori “Produk untuk Kanak-kanak” dan menerima Anugerah Jenama Pilihan Pa&Ma 2021 sebagai jenama inovatif yang “menyediakan tawaran terbaik untuk manfaat yang lebih besar bagi generasi akan datang”.
Pa&Ma ialah portal panduan keibubapaan terulung merentasi pelbagai platform di Malaysia. Anugerah Jenama Pilihan Pa&Ma diadakan setiap tahun untuk menentukan jenama keibubapaan yang paling berjaya di Malaysia dan memberikan impak kepada komuniti keibubapaan tempatan dan perjalanan hidup anak-anak mereka.
“Ibu bapa sedang berusaha untuk mencari platform dalam talian terbaik untuk pendidikan awal anak-anak mereka dengan tumpuan khusus pada platform ESL, kerana ia sangat penting untuk kanak-kanak belajar bahasa Inggeris sejak kecil. Selepas menilai beberapa pusat yang menawarkan pendidikan bahasa Inggeris, kami memutuskan untuk menganugerahkan platform ESL Novakid sebagai salah satu peneraju di pasaran. Sebab utama adalah untuk memenuhi keperluan pendidikan kanak-kanak dan menyediakan perkhidmatan pendidikan berkualiti pada harga yang berpatutan”, kata Wan Erni Liza, Editor Pengurusan Family & Parenting yang juga wakil Jenama Pilihan Pa&Ma.
Novakid memasuki pasaran Malaysia pada musim gugur 2020. Pengarah wilayah (Regional Director), Kamil Sharipov menekankan bahawa terdapat beberapa keunikan tentang pendekatan ibu bapa Malaysia terhadap pendidikan anak-anak mereka: “Mereka memberi banyak perhatian kepada kaedah pengajaran, tidak biarkan proses berjalan dengan sendirinya, tetapi mengambil bahagian secara aktif di dalamnya, bertanya soalan dan meminta cadangan”.
Untuk mencapai pertumbuhan perniagaan yang stabil di Malaysia Novakid telah menggunakan pelbagai strategi pemasaran dan jualan khusus untuk negara ini: Percubaan dengan orientasi pelanggan (langganan percubaan 2 minggu dan pelajaran percubaan percuma) mekanik pemasaran influencer untuk meningkatkan ‘brand awareness’ dan menarik lebih ramai ibu bapa, dan pendaftaran melalui sosial media.
Pelbagai sistem diskaun dan dasar harga unik untuk negara Malaysia menjadikan produk Novakid menjimatkan. “Model perniagaan yang pelbagai membolehkan Novakid menjadikan produk itu lebih mampu milik untuk kelas pertengahan Malaysia; mana-mana keluarga dengan pendapatan purata boleh menanggung perbelanjaan pelajaran Bahasa Inggeris dengn guru luar negara untuk anak mereka”, kata Sharipov.
Selain Indonesia, Jepun dan Korea Selatan, Malaysia dianggap sebagai negara baru yang sedang berkembang (NGR) bagi syarikat itu. Menjelang November 2021 semua NGR membawa sehingga 7% daripada jumlah hasil kepada Novakid.