Ketika hamil, salah satu masalah yang sering terjadi kepada ibu hamil adalah kencing kotor. Ibu akan mengalami rasa sakit ketika mahu membuang air kecil. Kencing kotor dikenali sebagai jangkitan kuman dalam saluran kencing. Jangkitan ini biasanya didapati oleh golongan wanita kerana golongan ini mempunyai saluran pembuangan air kecil yang sangat pendek dan sangat mudah dijangkiti kuman.

Artikel Menarik: [Kalau Boleh Hari-Hari Nak Scan Baby. Tak Perlu Selalu, Dia Pun Tak Nak Tunjuk Muka]

Biarpun masalah kencing kotor ini boleh berlaku kepada wanita yang tidak hamil, tetapi ia mudah menjangkiti ibu mengandung. Mengapa ini terjadi? Ikuti penjelasan dari Dr Muhammad Izzat Abdul Razak, Pegawai Kesihatan Wanita & Kehamilan mengenai isu ini.

“Apesal doktor ni, tak abes-abes menyusahkan jer! datang follow up je nak air kencing, datang follow up je pegi suruh kencing dalam botol ni. kalau tak kencing tak boleh ke?? Ini nak masuk toilet pun beratur panjang” – Rungut seorang ibu muda.
“Alahhhh… awak ikut je lah ape doktor tu nak”.
“Abang faham tak? Saya ni bukannya ada kencing kotor. Kalau tak sakit tak payah la sibuk-sibuk nak check!”.
“Kencing saya pun jernih jer macam air paip, tak tahu la kenapa doktor tu sibuk sangat nak tengok air kencing! “ – Bentak ibu muda itu lagi.


‘Menyusahkan’ – itulah kata-kata kekecewaan yang diluahkan oleh ibu muda tersebut. Ternyata perkataan itu amatlah menyakitkan dan pahit untuk ditelan, namun yang demikian penggunaan nya sangat tidak tepat dalam konteks ini.
Betul ke pemeriksaan air kencing secara berkala ini sebenarnya memang menyusahkan ibu? Adakah kencing kotor ini bermakna air kencing berkeladak dan mempunyai sampah sarap, seperti dakwaan ibu muda tersebut?


Jom ikuti penerangan saya mengenai kencing kotor ketika hamil:
Kenapa wanita hamil lebih senang kena kencing kotor?

Artikel Menarik: [Bukan Saja-Saja Minta Picit Kaki. Waktu Hamil, Tumit Sakit Macam Terpijak Jarum!]

-Ketika hamil, banyak perubahan fisiologi yang berlaku dalam badan ibu, lebih-lebih lagi pada sistem perkumuhan air kencing yang menyebabkan si ibu senang untuk mendapat jangkitan pada salur kencing.
-Isipadu pundi kencing bertambah dan otot-otot pada pundi kencing menjadi kurang tegang. 90% ibu mengalami perkembangan pada salur ureter disebabkan tindakan hormon progesteron yang tinggi ketika hamil dan juga tekanan daripada rahim yang membesar menyebabkan pengaliran air kencing menjadi perlahan sekaligus memudahkan bakteria terkumpul dan bermulalah jangkitan pada salur kencing.

70 % ibu mengandung pula mempunyai gula dan protein dalam air kencing, memudahkan bakteria berkembang dan memulakan jangkitan pada salur kencing.

– Bila melakukan hubungan kelamin ketika hamil, salur kencing urethra terkadang tercedera menyebabkan bakteria dari vagina memasuki salur kencing.
-Vagina boleh menjadi tempat takungan bakteria dari salur pencernaan kerana kedudukannya yang rapat dengan rektum dan usus besar, Maka bakteria dari rektum atau usus besar ini boleh memasuki salur kencing melalui urethra yang telah tercedera.
-Umur ibu yang meningkat, meningkatkan kemungkinan untuk mendapat kencing kotor juga.
-Ketidaknormalan pada sistem perkumuhan air kencing, atau ibu mempunyai penyakit kencing manis – lagi senang untuk dapat kencing kotor ini.


Apa akan berlaku jika kencing kotor tidak dirawat?
– Saiz bayi kecil (low birth weight) berat bayi kurang 2.5kg
– Bayi lahir tak cukup bulan/pramatang (kurang 37 minggu)
– Ibu boleh mengalami masalah darah tinggi ketika hamil atau dikenali sebagai pre-eclampsia
-Anemia (kekurangan sel darah merah yang membawa oksigen untuk ibu)
-Jangkitan pada air mentuban bayi (chorioamniotis)

Artikel Menarik: [Berhenti Rokok, Ganti Vape. Kesannya Sama Saja Pada Isteri & Bayi Dalam Perut]

Semoga dengan penjelasan dari Dr Izzat ini dapat memberi anda sedikit info tentang masalah kencing kotor. Jika dianggap remeh, boleh mendatangkan kemudaratan kepada anda dan kandungan. Sekiranya doktor atau juru rawat menasihati anda untuk membuat ujian air kencing, usahlah merungut. Ikutlah saranan mereka demi kebaikan anda dan bayi dalam kandungan.