Sepatutnya umur berapa anak saya akan mula bersedia nak menyambung ayat? Ini antara yang ramai ibu bapa nak tahu kan. Di awal usia anak setahun, biasanya anak akan mula mengeluarkan satu patah perkataan.
Perkembangan ini dah dianggap normal. Contohnya mama, papa, susu, makan, tidur, bola, baby dan sebagainya.
Menurut Patologis Pertuturan Bahasa, Aishah Kassim untuk kanak-kanak bersedia menyambung ayat, anak-anak perlu ada ciri ini.
✅ Menggunakan pelbagai jenis perkataan – kanak-kanak perlu tahu menggunakan/menyebut lebih daripada kata nama (nama-nama objek, orang dan tempat). Apabila kanak-kanak mula menggunakan perkataan seperti kata kerja/perbuatan (bagi, nak, jom), kata sifat (panas, besar, cepat) dan posisi (atas, dalam, luar), mereka sudah mempunyai asas untuk menggabungkan perkataan bersama.
✅ Menyatakan 2 idea – sebelum kanak-kanak menyatakan 2 idea dalam bentuk ayat, mereka biasanya akan menggunakan gesture terlebih dahulu. Contohnya seperti mereka menyebut “Mama” sambil tangan menunjuk kepada susu, mereka sedang menyatakan 2 idea iaitu: mereka nak ibu memberikan susu. Atau kanak-kanak membuat aksi “besar” menggunakan tangan sambil menunjuk kepada kereta: mesej yang disampaikan mempunyai 2 idea iaitu kereta yang besar.
Biasanya, kanak-kanak akan menyambung ayat bila berusia hampir dua tahun, Jika dua tahun masih belum sambung ayat lagi, bolehlah tengok skil yang diterangkan sama ada dah ada ke belum.
Jika semua ini dah lengkap, proses itu akan berlaku secara semulajadi dan anak akan faham dengan sendirinya.
Kredit: Aishah Kassim
Mama jom rileks jap, klik link ni!
Sertai Webinar penyusuan terbesar ‘Mama Tak Penat Susukan Anak’ yang dianjurkan Pa&Ma tahun ini. Webinar PERCUMA ini menampilkan panel-panel hebat seperti Dato’ Dr Sheikh Muszaphar, Dr Seri Suniza, Dr Hairin Anisa, Puan Asiah Maharam dan perkongsian istimewa oleh Dato’ Siti Nurhaliza.
Selain mendapat ilmu penyusuan, peserta juga berpeluang memenangi hadiah cabutan bertuah. Daftar segera di https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-mama-tak-penat-susukan-anak/ atau terus scan QR Code pada poster.
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
Download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
Mak Ayah Bagi Anak Main Dulu Sebelum Usia 7 Tahun, Bukan Paksa Belajar, Rugi Terlepas Fasa Ini
Mak ayah bagi anak main dulu sebelum usia 7 tahun, bukan paksa belajar, rugi terlepas fasa ini. Dalam dunia yang semakin kompetitif, ramai ibu bapa merasakan bahawa anak-anak perlu memulakan pembelajaran formal seawal mungkin untuk memastikan mereka berjaya di masa depan.
Mak Ayah Bagi Anak Main Dulu Sebelum Usia 7 Tahun, Bukan Paksa Belajar, Rugi Terlepas Fasa Ini
Fenomena ini membawa kepada kebimbangan yang semakin meningkat apabila kanak-kanak seawal usia 3 atau 4 tahun sudah dihantar ke kelas tambahan, tadika yang fokus kepada akademik, dan program-program pengayaan. Namun, pendekatan ini sebenarnya boleh merugikan anak-anak dalam jangka masa panjang jika aspek perkembangan yang lebih penting seperti bermain diabaikan sebelum usia 7 tahun.
Fasa bermain ini bukan sahaja penting dari segi keseronokan semata-mata, tetapi juga memainkan peranan penting dalam perkembangan kognitif, sosial, dan emosi kanak-kanak. Oleh sebab itu ibu bapa tidak seharusnya memaksa anak-anak belajar terlalu awal dan mengapa bermain sebelum usia 7 tahun adalah fasa yang tidak boleh dilepaskan.
Namun sebagai ibu bapa, kita perlu faham fasa perkembangan anak kecil adalah BERMAIN. Memang betul akademik penting tapi mestilah seimbang dengan sosial anak agar mereka lebih tahu erti kehidupan.
Berikut antara perkongsian Parenting Coach, Mohd Fhais Salim
Orang kata 7 tahun dah kena pandai membaca. Usia 4 tahun dah kena kenal huruf dan nombor. Jujurnya saya tak ambil port sangat tentang pencapaian akademik waktu umur anak bawah 7 tahun.
Bagi saya itu semua kurang penting! Yang paling penting ketika ini bukan akademik tapi tumbesaran otak, emosi dan fizikal anak. Itu jauh lebih penting.
Tak terbantut jika tak pandai baca tapi jika 7 tahun tak pandai bersosial hah itu bahaya.
– Tak pandai berkawan
– Tak pandai komunikasi
– Tak pandai main sama-sama
– Tak pandai minta izin
– Tak pandai maafkan orang
– Tak pandai sabar
Sebab itu lah masa anak 1 hingga 6 tahun ni saya lebih suka bagi dia main sepuas-puasnya.
Lari sana, lompat sini, guling situ. Apa sahaja janji dia bermain dan bergerak aktif. Dari berlari-lari tu la yang akan banyak mematangkan fikiran dia, menguatkan emosi dia dan menyihatkan badan dia.
Serius! Tak ada istilah lambat belajar akademik. Jika otak cerdas, emosi stabil dan fizikal kuat apa sahaja ilmu akademik dia pasti boleh belajar.
Jadi bagilah anak main puas-puas!
Kredit: Mohd Fhais Salim (Parenting Coach)
Baca artikel lain juga: Cara Bantu Anak Tadika Menulis Cantik Dengan Bermain, Bukan Hanya Paksa Belajar!
Anak Bawah 7 Tahun Tak Perlu Di Paksa Belajar. Waktu Ini 70% Masanya Bermain, 30% Masa Belajar
Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) sekarang!
Dapatkan lebih ilmu keibubapaan di Tik Tok Pa&Ma @pama.my
Download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
Penting! Tadika Mahal Tidak Menjamin Anak Pandai. Nasihat Pakar Pendidikan Awal Kanak-Kanak Ini Ada Benarnya
Keinginan mempunyai anak yang pandai tidak semestinya belajar di tadika yang mempunyai yuran mahal. Semua ini bergantung kepada cara pembelajaran dan guru yang mengajar di tadika berkenaan.
Pakar Pendidikan Awal Kanak-Kanak, Prof Madya Dr Bustam Kamri yang merangkap Dekan Sekolah Sains Sosial,Kolej Antarabangsa Yayasan Melaka (KAYM) mengakui bahawa tadika yang bagus dan berkualiti mendidik kanak-kanak membaca terletak kepada kemahiran guru yang mengajar.
Tadika yang mahal belum tentu dapat menjamin hasil yang dikehendaki oleh ibu bapa yang mengharapkan anaknya boleh membaca. Kualiti guru terletak kepada kelayakan keilmuan dan pengalaman mengajar kanak-kanak. Guru perlu mendapat pengetahuan pendekatan dan teknik mengajar membaca kepada kanak-kanak.
Apa yang jelas, guru perlu peka dengan kebolehan dan keupayaan setiap kanak-kanak di tadika.
Tumpuan perlu diberikan kepada kanak-kanak yang tidak mempunyai kebolehan membaca mengikut perkembangannya.
8 TIP BANTU ANAK MEMBACA
Dr Bustam menyenaraikan lapan panduan seharusnya pihak tadika lakukan. Apabila sudah tahu mengenai lapan panduan ini, ibu ayah, boleh tanya kepada pihak tadika, bagaimana corak pembacaan di tadika.
1.Aktiviti membaca di tadika hendaklah dipelbagaikan supaya dapat merangsang kanak-kanak untuk belajar membaca.
2.Cara pendekatan mengajar membaca juga penting untuk menghasilkan kanak-kanak yang boleh membaca dan memahami apa yang dibaca.
3.Kaedah membaca secara menyeluruh, fonetik atau membaca terus hendaklah disesuaikan dengan latar belakang kanak-kanak yang berbeza.
4.Masalahnya kadangkala pihak guru yang mengajar tidak sedar dan menganggap semua kanak-kanak adalah sama minat, kebolehan, keupayaan dan pencapaiannya.
5.Bahan bacaan yang disediakan oleh tadika hendaklah dapat menarik perhatian kanak-kanak. Pemilihan bahan bacaan hendaklah disesuaikan dengan peringkat umur, minat dan kebolehan kanak-kanak yang pelbagai latar belakang.
6.Membaca hendaklah disusuli dengan aktiviti yang mempunyai perkaitan dengan bahan yang dibaca dan memberi pengalaman bermakna kepada kanak-kanak.
7.Persekitaran membaca di rumah adalah penting sebagai lanjutan aktiviti belajar membaca di tadika. Ibu bapa dinasihatkan mengambil tahu dengan bertanya pengalaman kanak-kanak kegiatannya semasa di tadika.
8.Berikan galakkan kepada anak untuk terus membaca. Ibu bapa jangan merasa kecewa apabila anaknya belum boleh membaca. Dijangka semua kanak-kanak apabila telah mencapai kematangan dalam lingkungan usia sembilan tahun boleh membaca dengan lancar sekiranya diberi bimbingan yang sesuai mengikut keperluan kanak-kanak.
APA ITU TADIKA KERAJAAN DAN TADIKA SWASTA
Di negara kita terdapat dua jenis tadika iaitu tadika bantuan kerajaan iaitu kelas prasekolah di bawah Kementerian Pelajaran Malaysia. Biasanya kelas prasekolah ini terdapat di dalam kawasan sekolah rendah. Ibu bapa perlu mendaftar lebih awal di prasekolah berkenaan.
Selain itu Ibu bapa boleh memilih kelas tadika yang dianjurkan oleh Kementerian Kemajuan Masyarakat dan Luar Bandar iaitu kenali sebagai tabika KEMAS. Biasanya tadika ini berada di kawasan luar bandar. Manakala tadika anjuran Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional (JPNIN) berada di kawasan bandar. Penubuhan tadika KEMAS dan tadika JPNIN bertujuan untuk membantu keluarga yang berpendapatan rendah . Oleh kerana prasekolah dan tadika ini anjuran kerajaan maka yuran yang dikenakan amat minima sesuai dengan kemampuan keluarga berpendapatan rendah.
Sekiranya ibu bapa berkemampuan dan tidak mahu menghantar anaknya ke tadika bantuan kerajaan mereka boleh memilih menghantar anak ke tadika swasta. Biasanya pengusaha tadika akan mengenakan yuran pada setiap kanak-kanak. Kadar yuran tidak sama pada setiap tadika. Perbezaan yuran bergantung pada keadaan di tadika. Ibu bapa boleh mengagak dengan melihat keadaan fizikal dan bangunan di tadika secara tidak langsung akan menggambarkan bayaran yuran yang bakal dikenakan. Sekiranya di luar kemampuan adalah dinasihatkan menghantar anak ke tadika bantuan kerajaan.
KELAYAKAN TENAGA PENGAJAR ATAU GURU
Guru tadika perlu mempunyai kelayakan dalam bidang pendidikan awal kanak-kanak. Biasanya guru-guru di Kementerian Pelajaran Malaysia mempunyai ijazah sarjana muda dalam bidang pendidikan awal kanak-kanak. Mereka ini terlatih khusus dalam mengajar kanak-kanak di tadika. Kurikulumnya dibina bersesuaian dengan perkembangan kanak-kanak.
Setiap kelas prasekolah akan menggunakan kurikulum yang sama di seluruh negara. Begitu juga dengan kelas tadika anjuran KEMAS dan JPNIN juga menggunakan kurikulum yang ditetapkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia.
Bezanya kebanyakan guru yang mengajar di tadika KEMAS dan JPNIN berkelulusan diploma pendidikan awal kanak-kanak. Mereka juga mendapat latihan khusus untuk mengajar kanak-kanak di tadika.
Manakala guru-guru di tadika swasta terdapat berbagai kelayakan akademiknya. Pengusaha tadika yang berkemampuan akan mengaji guru yang berkelulusan sarjana muda dan juga diploma dalam bidang pendidikan awal kanak-kanak. Sekiranya pengusaha kurang berkemampuan akan mengaji guru yang berpengalaman dengan kelulusan lebih rendah daripada diploma iaitu kelulusan Sijil Pelajaran Malaysia. Walau bagaimana pun guru-guru di swasta mendapat pendedahan kursus pendek yang dianjurkan oleh badan swasta dan kerajaan. Mereka juga perlu mematuhi syarat mengikuti garis panduan kurikulum yang dikeluarkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia.
Kesimpulannya, tadika mahal atau tidak bergantung kepada sistem pembelanjaran di tadika itu. Misalnya, jika tadika itu murah yurannya, tetapi guru-gurunya berpengalaman sudah tentu banyak ilmu pendidikan yang boleh digunapakai untuk mendidik kanak-kanak. Yang penting, pastikan tenaga pengajarnya berkualiti dan mempunyai sijil dalam pendidikan awal kanak-kanak.
Download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
Usia 0-6 Tahun Waktu Paling Ideal Ajar Anak Bahasa Inggeris. Anak Mahir Bahasa, IQ Akan Meningkat
Usia enam tahun pertama adalah MASA EMAS atau waktu paling ideal untuk mengajar bahasa kedua anak.
Berdasarkan perkongsian Pengasas Mofazz Readerz, Puan Azlina Nawi, ketika usia ini, otak mereka sangat mudah untuk menerima sehingga proses penyerapan bahasa mampu berlangsung dengan sangat lancar. Tambahan pula daya penyerapan bahasa mereka berfungsi secara automatik.
Menurut pakar bahasa Profesor Fred H. Genesee, semakin awal usia kanak-kanak belajar bahasa asing, semakin mudah untuk mereka kuasai bahasa itu. Kanak-kanak lebih cepat menerima bahasa yang dipelajarinya berbanding orang dewasa.
Menurut pakar neurologi Dr Eric H. Lennenberg pula, sebelum anak capai usia baligh, otak kanak-kanak memang mudah dilentur sebab itu mereka mudah belajar bahasa asing.
Ini 25 tips yang boleh kita lakukan untuk anak-anak kita
- Mulakan sejak dalam kandungan
Kalau nak anak mahir dalam English, boleh MULA ajar mereka sejak dalam KANDUNGAN lagi.
Bagaimana?
Berbual dengan baby dalam perut dalam BI, nyanyi lagu –lagu dalam BI, nyanyi lagu nasyid dalam BI. Saya suka menyanyi lagu English kanak-kanak yang terdapat dalam youtube seperti Super Simple Song.. Banyak kompilasi lagu yang mendidik anak-anak berbahasa Inggeris yang mudah. Search je dalam youtube.
- Bila anak dah lahir, teruskan BERBUAL.
Banyakkan berbual/berkomunikasi dengan anak dalam English. Bagaimana caranya? Gunakan teknik One Parent One Language. Camner tu? Maksudnya mak cakap BM penuh, ayah cakap BI penuh. Atau sebaliknya. Tengok sapa yang lebih fasih BI. Bila anak selalu dengar dua bahasa ni dalam hidup seharian, anak akan mahir dalam dua bahasa.
Boleh juga gunakan teknik mengikut hari.
Contoh hari Ahad cakap BM, hari Isnin cakap Bi dan seterusnya.
- Pelbagaikan sumber pengajaran
Sumber pengajaran termasuklah kad imbas bergambar, poster, VCD, CD dll. Sumber pengajaran ini untuk mewujudkan persekitaran yang sesuai untuk anak-anak belajar.
Kepelbagaian sumber ini sangat berkesan, mudah dan sesuai untuk anak kerana tidak semua anak akan menjalani pendekatan pembelajaran yang sama kerana setiap anak ada perbezaan ‘style learning’ mereka. Samada ‘learning style’ mereka kinestetik, audiotary atau visual.
- Jangan jadikan kita lemah BI sebagai alasan
Walaupun kita tidak fasih dan mahir dalam penguasaan English, jangan jadikan ia alas an untuk tidak dedahkan anak-anak kepada English.
Apa yang kita sebagai ibu bapa perlu buat adalah; belajar semula English untuk anak-anak. Tak perlu sampai betul-betul mahir untuk mengajar anak, kita boleh sentiasa upgrade ilmu kita dengan sentiasa rujuk pada yang pakar, buku-buku dan juga youtube.
Kalau boleh follow mereka yang pakar dalam ilmu dan bidangnya dengan ‘set see first’ fb mereka supaya ilmu mereka yang dikongsi tidak terlepas. Follow rapat-rapat ye.
- Guna kad imbas gambar
Tambah vocab BI anak guna kad imbas gambar. Boleh buat permainan kad imbas yang menarik seperti memory game.
- Jangan malu/segan ajar anak di khalayak ramai.
Tak usah malu/segan jika kita speaking BI dengan anak di luar rumah, pasaraya atau ketika balik kampung. Teruskan berbual seperti biasa. Usah peduli cakap-cakap belakang.
- Bila anak mahir dalam bahasa, IQ akan meningkat.
Ye, IQ akan meningkat kerana anak banyak vocab dan dapat menggunakan vocab tu dengan baik. Mampu berfikir dengan krratif dan kritis.
- Tak faham tanya orang lain yang lebih mahir BI
Kalau kita sebagai ibu bapa tidak faham, jangan segan untuk tanya dengan orang lain.
- Beli buku cerita yang menarik seperti banyak gambar.
Melalui gambar-gambar pun kita boleh berkomunikasi dengan anak.
- Rajin bacakan buku cerita pada anak.
Pupuk sikap suka membaca bahan-bahan bacaan dalam BI. Mintak anak pilih buku kesukaannya. Baca dengan intonasi suara yang menarik. Baca ketika mood anak baik, terutama selepas mandi dan nak tidur.
- Dapatkan sokongan suami/isteri.
Kena ada team effort. Jangan buat sorang-sorang. Boleh juga minta bantuan ibu bapa/ mertua untuk sama-sama bantu
12. Kalau mampu hantar ke tadika English medium. Kalau tak de bajet, boleh ajar sendiri dengan berkesan.
13. Kenali diri anak anda dan ketahui apa yang mereka minat.
Kalau dia minat Sesame Street belilah VCD Sesame Street. Sekarang ni banyak cerita kanak-kanak yang sudah ada versi BI, contoh upin ipin dan Aqil the story.
- Pilih rancangan-rancangan tv yang sesuai untuk anak-anak anda seperti Sesame Street, Noddy, Bob the Builder dll. Bila anak banyak mendengar perkataan English, mereka akan familiar dan tidak kekok untuk guna perkataan itu.
- Jangan paksa / beri tekanan kepada kanak-kanak yang masih kecil.
Anak kecil ini cepat moody, cepat lupa, mudah bosan dan lebih suka bermain dari belajar. So cari teknik-teknik pengajaran yang tidak membosankan. Jangan ajar lama-lama dan cari masa yang sesuai bila dorang boleh beri lebih tumpuan.
- Beli poster yang sesuai dan tampalkan di dalam rumah pastu terangkan pada mereka dan kena rajin ulang-ulang apa yang anda terangkan kepada mereka sebab mereka mudah lupa. Banyak poster-poster besar mengikut kategori seperi buah-buahan, kenderaan, badan manusia dll. Rajin-rajinlah gunakan poster itu. Apa yang kita boleh buat, kita mintak anak carikan gambar mengikut apa yang kita sebut. Say and find. Boleh juga kita buat game mix and match. Kalau ada mainan buah-buahan, match dengan gambar poster.
- Kalau betul caranya, kanak-kanak boleh menguasai 5 bahasa serentak
- Jangan risau, anak takkan pening kalau anda dedahkan kepada dua bahasa dari kecil.
Mula-mula je pening, tapi dia akan cepat sedar yang mereka menggunakan dua bahasa.
- Konsisten dalam pengajaran.
Jangan kejap cakap BM dan kejap cakap BI atau campur dalam ayat anda. Jadi rojak!
- Jangan guna bahasa bayi.
Sebut betul-betul dan gunakan ayat dan grammar yang betul.
- Kalau anak sebut tak betul, betulkan sebutan mereka dengan kita mengulang-ulang semula apa yang mereka sebut.
- Belajar balik BI kita.
Kadang-kadang kita rasa dah betul sebutannya rupanya salah/ kurang tepat. Boleh buka kamus yang ada simbol phoneme untuk belajar sebut dengan betul. Sebelum tu kenalah belajar dulu ilmu phoneme grapheme ni( ilmu phonics)
- Guna kamus BI-BI bukan bi- BM.
Yang ni adalah mesti buat. Sebab bila kita tengok meaning dalam BI, secara tak langsung kita dapat tambah vocab baru.
Guna kamus BI-BI ni saya diajar masa kelas tuisyen form 5 dulu.
- Gunakan label
kalau tak ingat perkataan, tampal label di tempat yang sesuai seperti di peti sejuk, almari, pintu etc
- Carilah kaedah yang sesuai untuk membantu anak cepat belajar membaca English.
Contohnya kaedah fonik. Berguru dan belajarlah dengan orang yang mempunyai ilmu dalam bidangnya.
Sumber: Azlina Nawi (Pengasas Mofazz Readerz)
Download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI