Anak kalau masakan ibu, bagilah satu jenis lauk pun semua sedap. Tak perlu nak masak beriya. Orang kata air tangan ibu tu beri satu kesedapan yang boleh buat anak teringat-ingat untuk makan.

Sebab tu walaupun makan sedap di kedai pun, ia tak akan sama dengan air tangan ibu. Itu belum lagi masak yang sedap-sedap. Rasanya lagi berselera. Kadang tu ramai yang bertanya apa rahsianya air tangan ibu. Persoalan ini sukar dijawab tetapi hakikatnya ada sesuatu yang istimewa sebenarnya.

Kebanyakannya tak perasan semasa memasak itu ada beberapa perkara yang boleh dilakukan sebelum mengenyangkan perut suami dan anak.

Bagi yang dah biasa amalkan teruskanlah untuk kebaikan ahli keluarga namun bagi yang belum mengetahuinya anda patut mulakan dari sekarang.

IKLAN

Berikut perkongsian dari Dr Amalina Mohd Daud mengenai apa rahsia yang boleh dilakukan ketika memasak.

Untung mak-mak yang sempat siapkan makanan anak setiap hari. Banyak portion ajaib boleh masukkan dalam masakan. Ni lah yang mak saya amalkan..

1. Setiap kali mula masak mulakan dengan bismillah. Nak masukkan bahan dalam periuk atau kuali mesti dengan bismillah.

2. Tiap kali mengacau makanan dalam kuali atau periuk kacaulah berlawanan arah jam dari kanan ke kiri. Ini sunnah!

3. Sepanjang proses memasak, banyakkan istighfar dan selawat – inilah rahsia penyedap masakan tanpa ajinomoto.

4. Untuk melembutkan hati suami dan anak-anak sentiasa lah baca ayat dari surah al-Imran : 200 yang bermaksud :

Wahai orang-orang yang beriman! Sabarlah dan lawanlah sabar, dan bersedialah dan berbaktilah kepada Allah supaya kamu mendapat kejayaan.

Cubalah amalkan tip simple macam ni setiap kali sediakan masakan untuk seisi keluarga. Mana tahu anak-anak dan suami lebih lembut dan terang hati.

#SHARE kan ya!
#toddiblebabytips

Sumber: Dr Amalina Mohd Daud
Untung siapa rajin masak