Setiap perkembangan anak tidak sama, ada anak yang cepat bercakap, ada anak lambat bercakap. Ada anak tulisanya cantik dan ada pula tulisan yang dia sendiri sukar untuk fahami.
Sebagai ibu, jangan letak 100% tanggungjawab mendidik pada bahu seorang guru. Anda boleh memainkan peranan utama dalam memastikan perkembanganya selaras dengan usia dengan mendapatkan bantuan pakar jika anak anda ada mengalami masalah perkembangan.
Dibawah ada beberapa tip yang boleh dilakukan jika anak anda mempunyai masalah seperti dibawah.
- Lambat Menulis
2. Pelat
3. Lambat bercakap
4. Mempunyai Tulisan Tak Cantik
5. Hiperaktif
Sumber: Jabatan KEMAS Sarawak
Download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
Ada Anak Usia 2 Bulan – 2 Tahun Tengok Perkembangan Ni. Kalau Lambat, Jangan Tangguh!
Dikurniakan cahaya mata satu anugerah yang cukup bernilai buat pasangan suami isteri. Tapi selepas itu, mulalah tanggungjawab membesar dan mendidik. Perkembangan yang paling penting ialah selepas kelahiran sehinggalah umur bayi menjangkau setahun. Pada waktu inilah bayi anda akan mula mengalami pelbagai perubahan yang perlu diberi perhatian.
Menerusi perkongsian Terapis Cara Kerja, NurSaidah Nafisa Che Abdullah, perkembangan kanak-kanak terbahagi kepada 4 aspek utama. Pertama, perkembangan kasar kanak-kanak, kedua perkembangan pergerakan halus, ketiga perkembangan pertuturan dan keempat ialah perkembangan sosial kanak-kanak.
Pada awal kelahiran hingga ke usia 3 bulan, ibu bapa boleh melihat perkembangan fizikal kanak-kanak dari keempat-empat aspek yang telah diterangkan tadi. Antara perkembangan normal anak-anak yang ketara dari segi pergerakan kasar ialah mereka mula pandai menggerakkan tangan dan kaki secara aktif. Bertindak balas terhadap suatu rangsangan fizikal serta memusingkan kepala kiri dan kanan.
Jika ibu bapa rasa ada kelainan pada si manja anda mengikut umurnya jangan bertangguh lagi. Antaranya adalah:
2 BULAN
-Tiada respon untuk bunyi yang kuat
-Tiada senyuman kepada orang
-Tidak membawa tangan ke mulut
-Apabila dibaringkan di atas perut, bayi tidak dapat mengangkat kepala ke atas
4 BULAN
-Mata tidak mengikut arah objek yang dipegang
-Tidak senyum kepada orang
-Apabila dalam posisi duduk, kepala masih belum dalam keadaan stabil
-Tiada sebarang bunyi-bunyian dibuat
-Tidak memasukkan objek ke dalam mulut
-Tidak dapat menolak kaki ke bawah apabila bayi dipegang berdiri dengan tapak kaki di atas permukaan yang keras
-Mempunyai masalah pergerakan sebelah mata atau kedua-dua mata dalam semua arah
6 BULAN
-Tidak dapat mencapai objek dalam jangkauan
-Tidak menunjukkan perasaan kasih sayang kepada penjaga
-Mempunyai kesukaran untuk memasukkan objek ke dalam mulut
-Tiada respon kepada bunyi di persekitaran
-Tiada bunyi-bunyian ‘vowel’ dibuat seperti ‘ah’, ‘eh’, ‘oh’
-Tidak dapat berpusing dari depan ke belakang atau belakang ke depan
-Tiada ketawa atau tiada bunyi-bunyian riang dibuat
-Badan terasa keras dengan otot-otot yang keras
-Badan sangat lembik seperti patung mainan kainan
9 BULAN
-Tidak dapat menampung berat badan dengan kaki apabila dipegang berdiri
-Tidak dapat duduk dengan bantuan
-Tiada bunyi-bunyian seirama seperti ‘mama’, ‘papa’, ‘dada’
-Tiada respon apabila nama dipanggil
-Tidak dapat mengenali orang yang biasa dilihat
-Tidak melihat ke tempat yang ditunding
-Tidak memindahkan barang mainan dari satu tangan ke tangan yang lain
1 TAHUN
-Tidak merangkak
-Tidak dapat berdiri apabila dibantu
-Tidak mencari objek yang anda cuba lindung di hadapan kanak-kanak tersebut
-Tidak mengutarakan satu patah perkataan seperti ‘’ibu’, atau ‘ayah’
-Tidak mempelajari cara mengoyangkan kepala atau ‘bye-bye’ apabila ditunjukkan
-Tidak menunding jari ke objek
-Skil-skil yang pernah ada kini telah dilupai
1 TAHUN 6 BULAN
-Tidak menundingkan jari ke objek yang ingin ditunjukkan kepada yang lain
-Tidak dapat berjalan
-Tidak mengetahui kegunaan objek biasa yang dilihat di rumah
-Tidak meniru perilaku orang lain
-Tidak mempelajari perkataan baru
-Tidak dapat bercakap sekurang-kurangnya 6 patah perkataan
-Tidak mengendah atau tidak perasan apabila penjaga tidak berada di sisi
-Skil-skil yang pernah ada kini telah dilupai
2 TAHUN
-Tidak menggunakan frasa dengan 2 patah perkataan seperti ‘nak susu’, ‘bagi bola’
-Tidak tahu kegunaan barangan biasa di rumah seperti berus gigi, telefon, garpu, sudu
-Tidak meniru perilaku dan perkataan
-Tidak dapat mengikut arahan mudah
-Tidak dapat berjalan dengan lancar
-Skil-skil yang pernah ada kini telah dilupai
Kredit: OT NurSaidah Nafisa Che Abdullah
ARTIKEL MENARIK [Doktor Pesan Ibu Bersalin Musim Covid, Semua Buat Sendiri. Standby Ikut Checklist Ni!]
LAGI ARTIKEL MENARIK [Betul Ke Minum Banyak Minuman Berkultur Punca Anak Batuk? Ini Jawapan Pakar]
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
Download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
Biar Betul, Guru Tadika Punca Anak Tidak Mahu Ke Tadika?Jangan Terkejut. Baca Ulasan Pakar Kanak-Kanak Ini Dulu!
Oleh sebab setiap kanak-kanak itu mempunyai sikap yang berbeza kerana mempunyai latar belakang keluarga berlainan, maka setiap guru harus mempunyai pelbagai pendekatan untuk mengendalikan kanak-kanak di tadika. Maklumlah kanak-kanak ini macam-macam perangai.
Jadi, bukan mudah sebenarnya nak jadi cikgu tadika. Bukan setakat mengajar tetapi psikologi kena mantap!
Pakar Pendidikan Awal Kanak-Kanak, Prof Madya Dr. Bustam Kamri memberitahu ibu bapa perlu tahu peranan guru-guru tadika supaya jika anak tidak pandai membaca dan menulis, pihak tadika tidak disalahkan. dapat bekerjasam. Berikut 11 sikap yang sepatutnya mesti ada pada guru-guru tadika.
1.Guru-guru di tadika harus mempunyai ilmu pendidikan awal kanak-kanak untuk mengendalikan pelbagai situasi ini seperti tidak mahu ke tadika, takut guru dan sukar memahami pembelajaran dalam kelas.
2.Setiap guru tadika harus mempunyai ciri-ciri yang positif supaya dapat mengendalikan kanak-kanak dengan mudah dan dapat mengelak sebarang konflik pada diri kanak-kanak.
3.Guru perlu memupuk keyakinan kepada kanak-kanak supaya perkembangan emosinya tumbuh tanpa sebarang tekanan sewaktu menghadapi pembelajaran.
4.Pendekatan komunikasi dengan kanak-kanak tadika adalah berbeza dengan kanak-kanak yang telah berusia di sekolah rendah.
5.Guru yang tidak terlatih dan tidak mempunyai ilmu pendidikan awal kanak-kanak biasanya tidak dapat membezakan cara pendekatan yang diperlukan oleh kanak-kanak tadika.
6.Guru dipertanggungjawabkan untuk memupuk dan menyemai minat belajar di peringkat awal pembelajaran yang tidak formal. Biar pun kelihatan mesra tetapi tegas dalam menjalankan tanggungjawab untuk mendidik kanak-kanak mengikut tahap keupayaan usia kanak-kanak. Guru perlu memikirkan kesesuaian bahan pengajaran, minat dan perkembangan yang bersesuaian mengikut peringkat usia.
7.Hari pendaftaran dan perkenalan bersama kanak-kanak sepatutnya digunakan sepenuhnya oleh guru yang bertanggungjawab untuk memastikan keselesaan dan keserasian kanak-kanak bersamanya. Sekiranya pada hari pertama kanak-kanak tidak selesa bermakna ada sesuatu yang perlu diberi perhatian.
8.Kadangkala terdapat guru yang terus memberi arahan dengan nada suara yang agak meninggi menyebabkan kanak-kanak tidak begitu selesa.
Melarang dan menegah menyentuh peralatan di dalam kelas pada hari pertama menyebabkan kanak-kanak berkeadaan serba salah dan tertekan.
9.Sebaik-baiknya adakan aktiviti sambil memberi peluang kanak-kanak membuat pilihan peralatan yang digemari. Jadikan aktiviti pada hari pertama sesuatu yang menjadi ingatan indah kepada kanak-kanak.
10.Penyampaian pengajaran perlu diberi perhatian pada minggu pertama. Pendekatan bermain sambil belajar sepatutnya diberi penekanan kepada kanak-kanak tadika bukan mengajar secara formal di tahun satu sekolah aliran perdana. Segala aktiviti berpusatkan main seperti nyanyian, bercerita, meneroka dan aktiviti luar bangunan. Guru yang bertauliah dan mendapat pendidikan awal kanak-kanak sepatutnya mengaplikasikan pendekatan tersebut dalam pengajarannya.
11.Pihak pengurusan dan guru tadika perlu menjalin kerjasama dengan ibu bapa. Ibu bapa perlu memberi kerjasama sepenuhnya jika anaknya menimbulkan masalah apabila dimaklumkan oleh pengurusan tadika. Begitu juga dipihak pengurusan perlu memberi perhatian tanpa ada perasaan menyisihkan kanak-kanak apabila pihak ibu bapa memberi teguran.
Kesimpulannya, guru tadika yang berkecimpung dalam bidang pendidikan awal kanak-kanak peranannya amat besar dalam memupuk minat dan menyuburkan perkembangan kanak-kanak dalam aspek bahasa, fizikal, kognitif, estetika dan emosi. Pada peringkat ini pendidikan awal perlu diberi perhatian sebagai asas pencambahan kepada perkembangan kanak-kanak yang akan berterusan sehingga ke peringkat pendidikan formal. Jadikanlah pendidikan awal sebagai isyarat bahawa belajar itu menyeronokkan dan tidak membosankan kepada diri kanak-kanak.
Download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
Tarik Atau Sentap Tangan Anak Terlalu Kuat Boleh Buat Tulang Siku Terlari! Ikuti Penjelasan Doktor Ini
Tarik atau sentap tangan kanak-kanak terlalu kuat boleh mengakibatkan tulang siku terlari. Aduhai seriau pula kita mendengarnya!
Dr Aishah Alsagoff di laman Facebook yang menceritakan tentang pesakit kanak-kanak dan pengalamannya sendiri di mana anaknya sendiri pernah mengalami masalah ini pada usia dua tahun. Berikut ialah perkongsian beliau.
PULLED ELBOW
Minggu lepas saya jumpa budak berumur 1 tahun setengah dengan kes ini.
Ceritanya, balek dari babysitter, si ibu perasan anaknya taknak gerakkan tangan langsung. Dan sepanjang malam tidur asyek merengek dan menangis.
Bila dibawa ke klinik dan diperiksa esok hari, ohh….pulled elbow rupanya.
TERTARIK TANGAN DENGAN KUAT & MENANGIS TANPA HENTI
Benda yang sama saya lalui ketika Safiyya berumur 2 tahun. Entah macam mana si abang dia ni, umur 4 tahun, tertarik tangan kiri Safiyya dengan kuat.
Selepas itu terus Safiyya menjerit tanpa henti, dukung pun nangis, duduk pun nangis, baring pun nangis.
SAKIT TAK BOLEH DISENTUH
Rupanya tangan yang ditarik tadi tu sakit tak boleh disentuh. Pegang saja dia nangis. Tapi tiada bengkak, tiada luka, tangan comel macam biasa. Dia taknak gerakkan, bagi barang pun dia taknak capai.
Setelah diperiksa, doktor tu pusingkan sikit lengan dan lipat untuk tulang tu masuk semula (dengar macam seram tapi prosedurnya simple saja. Lepastu terus tangan aktif macam biasa semula.
Inilah pulled elbow.
Bahasa mudahnya tulang siku terlari sedikit (partially dislocated) disebabkan sentapan atau tarikan yang kuat.
MUDAH TERJADI KEPADA KANAK-KANAK 5 TAHUN KE BAWAH
Senang terjadi pada kanak-kanak bawah umur 5 tahun.
Sendi kita terdiri daripada tulang dan dikelilingi pula oleh otot dan ligamen untuk kestabilan. Bagi kanak-kanak kecil, ligamen mereka belum ‘well formed’ dan cukup kuat.
Jadi sentapan atau pun menarik tangan boleh menyebabkan tulang radius terkeluar dari sendi siku.
Kadang boleh nampak ada benjolan di siku.
Selagi tak dimasukkan balik, memang sakit. Lebih sakit bila tangan digerakkan secara supination dan pronation. (Lihat gambar)
BOLEH BERULANG & CARA RAWATAN
Cara rawatannya sangat mudah. Tapi bila dah pernah jadi sekali, ada risiko untuk jadi lagi dan lagi hanya dengan pergerakan yang ringan. Doktor akan siap-siap pesan dah.
Safiyya selepas episod pertama itu, dalam seminggu siku dia terlari lagi 2,3 kali. Dia bergolek masa tidur, jadi semula. Dia main-main sorang, jadi semula.
Waktu ni kita masukkan sendiri dan mudah nak masuk.
Tapi selepas seminggu dua, alhamdulillah tiada lagi sampailah sekarang umurnya dah 4 tahun.
CARA ELAK
Jadi macam mana nak elakkan?
Elakkan tabiat menarik atau sentap tangan anak dengan kuat seperti dalam gambar.
Oklah. Harap bermanfaat untuk semua!
Sumber: Facebook Dr Aishah Alsagoff
Download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI